گیاهان دارویی + به لیمو

گیاه به لیمو

تمام کارشناس طب سنی و گیاهی به لیمو را بعنوان دارویی مناسب جهت تقویت حافظه ، ایجاد آرامش و نیز درمان بیخوابی ، خـواص ضد میکروبـی قوی ، مسکن ،  تقویت کننده معـده، رفـع کننـده دردهـای عصبی را بخشی از خواص به‌لیمو میدانند.

 

لزوم تغییر الگوی کشت زراعی باعث شد که تحقیقاتی در مناطق سیستان جهت برررسی سازگاری این گیاه دارویی در سال زراعی ۹۴- ۹۵ در مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل ( دانشگاه چاه نیمه) انجام شود. در این تحقیقات با استفاده از هورمون ایندول بوتیریک اسید (IBA)، قلمه های دارای ریشه ، اقدام به  تیمار این گیاه نموده و در بهمن ماه سال ۹۴ کشت با فاصله  ۷۰× ۷۰ سانتیمتری در کرتهای ۳۶ متر مربعی شروع به کشت نمودن. بیشترین عملکرد مربوط به بداشت برگ خشک بوته از برداشت این گیاه در ین دوم آن که مورخ  ۳۰ مرداد سال ۹۵ حاصل شده بود  و پس از آن برداشت آن در تاریخ ۱۰ خرداد (چین اول) بیشترین عملکرد را به خود اختصاص داده بود. بر اساس همان نتایج، از چین اول ۱/۰۵ درصد، چین دوم ۱/۶ درصد، چین سوم ۱/۶۱ درصد و چین چهارم ۰/۷ درصد از بهترین اسانسهای به لیمو بدست آمد.  با توجه به میزان بالای نور آفتاب و میانگین دمای هوای فصلی ، رشد به لیمو در سیستان و با توجه به پتانسیل بالای آن در شرایط وجود نور آفتاب زیاد، این گیاه دارویی گزینه مناسبی جهت قرار گرفتن در الگوی کشت منطقه شده است و در نهایت ثابت شد که این گیاه را میتوان در مناطقی که دارای دما و آب و نور کافی باشد، رشد ونمود داد.

از برگهای این گیاه در طب سنتی ایرانی ، بصورت دم کرده جهت آرام بخشی ، ضدتشنج و رفع نمودن تپش قلب و سرگیجه استفاه میشد که چای آن دارای اثرات آرام بخشی و تسکین دهندگی اعصاب می باشد. 

جهت تهیه جوشانده به لیمو ، بین سه تا ده گرم از برگ این گیاه را میتوانید در نیم لیتر آب جوش دم کرده و روزانه چند اسـتکان از آنرا مصـرف کنیـد.  همچنین میتوانید یک قاشق چای خوری از برگ خشک آن را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و مانند چای میل نمایید.

اگر شخصی دارای مشکـلاتی از قبیل سوزش سردل ، کلیه یا صفـرا باشد باید قبل از استفاده از به لیمو با پزشک معتمد خود مشورت نماید و برای محافظت از مینای دندان خود ، بعد از نوشیدن دمنوش به لیمو حداقل نیم ساعت صبر کند و بعد مسواک بزند.

به لیمو گیاه دارویی بوده که برای سلامت بدن خواص و فواید بسیار زیادی دارد . امروزه در طب سنتی از خواص اساسی به لیمو بکارگیری مینمایند استفاده از ان در حد وسیعی توسعه بافته است.  از خواص به لیمو به مواردی مانند کـاهش تورم و التهاب در بدن ، حفاظت از ماهیچه‌ها ، تقویت سیستم ایمنـی، آرامش بخشیدن به معده، کـاهش تب، تسکین دادن به اعصـاب و رفع احتقـان می‌توان ذکر کرد. از برگ خشک شده‌ به لیمو برای تهیه چای و دمنوش میتوان استفاده نمود ، خواص به لیمو برای قلب ،  پوست ، اعصاب ، تقویت و بهبود هضم غذا ، سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن ،  لاغری بطرز چشمگیری مورد توجه کارشناسان می باشد.

 

برای دریافت و استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خورو اینجا را کلیک کنید 

 

آرامش را با بودن ما در کنارتان تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶       ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *