اصل جانشینی در بیمه + بیمه کوثر در کرج

اصل جانشینی در بیمه 
اصل جانشینی در بیمه ریشه در عرف و دکترین حقوقی بیمه دارد و معمولا در تمامی قوانین بیمه ای کشورها پیش بینی شده است. گرچه به موجب قانون  جبران خسارت برعهده بیمه گر است امادر بعضی از موارد به موجب قانون  بیمه گر ، حق مراجعه به اشخاص دیگر را برای بازپس گیری خسارت (ریکاوری)پیدا می کند.
در قانون بیمه ایران نیز این اصل در ماده ۳۰ آن پیش بینی شده است. بر اساس این ماده «بیمه گر در حدودی که خسارات وارده را قبول یا پرداخت می کند در مقابل اشخاصی که مسوول وقوع حادثه یا خسارت هستند قائم مقام بیمه گذار خواهد بود و اگر بیمه گذار اقدامی کند که منافی با عقد مزبور باشد در مقابل بیمه گر مسوول شناخته می شود. »

کاربرد این اصل به این صورت می باشد که بیمه گر پس از جبران خسارت وارده به زیاندیده می تواند به مقصر حادثه مراجعه نموده و خسارت پرداختی را از وی بازپس گیرد .
بسیاری از مردم به این اصل بیمه ای آشنا نیستند و داشتن بیمه نامه را اعم از اینکه متعلق به زیاندیده باشد یا نه کافی برای جبران خسارت می دانند. در حالی که مطابق این اصل فرد مقصر دارای  مسئولیت است و در نهایت این مقصر است که باید پرداخت خسارت  وارده را جبران کند.
فلسفه وجودی این اصل آنجاست که هرگز نباید وجود بیمه گر در جبران خسارت وارده بهانه ی باشد برای افراد بی مسولیت که با غفلت و بی مبالاتی و سهل انگاری خود باعث ایجاد خطر و ضرر و زیان به دیگران  شوند. ممکن است  اگر اصل جانشینی نبود صنعت بیمه خود تشویق کننده افراد به رعایت نکردن قوانین و ترویج بی احتیاطی در جامعه می شد. بنابراین اگر در روند تحولات جامعه بشری ، جامعه ساز و کاری برای جبران خسارات وارده به زیاندیده به وجود آمده است  این نباید عاملی برای سوء استفاده افراد خطاکار از این تسهیلات اجتماعی باشد.

از نظر تحلیل حقوقی هر کس زیانی به دیگری وارد کند خودش  مسئول جبران آن زیان  می باشد.
وجود بیمه نامه بعنوان قرارداد جبران خسارت بین بیمه گر و بیمه گذار هیچ تاثیری در این قاعده حقوقی ندارد. و با پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه ، بیمه گر جانشین زیاندیده در گرفتن خسارت از مسئول اصلی آن است.

شرکت بیمه سایبان امن کوثر مشاور امین شما در امور بیمه ای است .

                   یرای صدور آنلاین بیمه نامه اتومبیل خود لطفا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *