جاذبه های گردشگری استان مازندران + دشت لار

 

دشت لار

دشت لار یکی از دشت‌های دیدنی ایران زمین محسوب میگردد که در مرز دو استان تهران و مازندران واقع است. این دشت قشنگ و زیبا در نزدیکی تهران بوده و از مناطق بکر و تماشایی جهت اهداف طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت مورد توجه است. دشت لار نیز بعنوان پارک ملی لار نیز ثبت شده و هرگونه شکار در ان منطقه ممنوع بوده و منطقه دشت لار تحت حفاظت محیط‌ زیست می باشد.

دشت لار دشتی مملو از شقایق‌های وحشی بوده که در فصل بهار ، این دشت بوسیله شقایق‌ های قرمز و گل‌ های رنگی متنوع پوشیده میگردد. سد لار و نیز دریاچه لار ، چشم‌اندازهای زیبای دماوند ، آبشارها و رودها ، کوه‌ ها و ارتفاعات و مناظر دلنشین و رویایی، از جمله دیدنی‌ ها و مناظر دلکش این دشت سرسبز میباشند.

در طور تاریخ ، این دشت بدلیل داشتن آب‌و هوای دلپذیر ، مناظر تماشایی با گل‌ هایی به رنگهای منتوع زرد و قرمز و نارنجی و آبی و بنش و شقایق‌ های قرمز و همچنین وجود چشمه سارهای فراوان ، همیشه برای شاهان و حاکمان ایران زمین مورد توجه ویژه قرار می گرفت و جزء تفرجگاه های ییلاقی آنان بوده است. در قدیم، لار قسمتی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان محسوب میشد که با نام دشت لار قصران معروف بوده است.

پوشش جانوری دشت لار

لازم است بدانید که تمامی جانداران منطقه البرز مرکزی در دشت لار زندگی مینمایند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی های قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است که یافت میشود. بزمجه ، مارمولک ، روباه ، گرگ ، خرس قهوه‌ای ، پلنگ ، گراز ، کل و بزکوهی ، قوچ و میش ، آهو ، موش صحرایی ، قورباغه ، لاک‌پشت ، واشه ، شهباز ، عقاب ، کبک ، کبک دری و خفاش از جمله گونه های جانوری میباشند که در دشت لار مشاهده شده اند ، همچنین افعی دماوندی و البرزی ، از جمله گونه های بومی یا اندمیک این ناحیه محسوب میگردد.

مسیر دسترسی دشت لار

– مسیر اول: از طریق منطقه لواسان بزرگ یا گردنه ایرا می‌توان به این دشت دسترسی پیدا کرد. این جاده  از روستای ایرا شروع و تا پاسگاه محیط‌ بانی قوشخانه ادامه می یابد ، پاسگاه محیط بانی قوشخانه در ورودی جنوبی پارک ملی لار است. برای رسیدن به روستای ایرا می توانید از لواسان خارج شده و از برگ‌ جهان و نیکنام ده گذر نمایید. همچنین از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذشتن از رسنان و چهارباغ، از روستای کلان هم میتوانید به ایرا بروید.

– مسیر دوم: این مسیر از جاده آبعلی بوده که از داخل شهر پلور آغاز میشود و از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای میتوانید ادامه مسیر دهید که در ورودی شرقی پارک ملی لار قرار میگیرید. این مسیر تا ورودی پارک ملی جاده آسفالته بوده و براحتی می‌توانید به سفر خودر ادامه دهید.

– مسیر سوم: این مسیر از روستای گرمابدر از توابع شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم است که از آن راه میتوانید به بخشهای غرب پارک ملی لار برسید.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو این لینک را کلیک کنید

 

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *