مسئولیت مدنی چیست؟

مفهوم مسئولیت مدنی چیست، چگونه می توان آن را بیمه کرد و چه نظریاتی در این خصوص وجود دارد؟

هرشخصی ممکن است به سبب انجام عمل ویا حود داری از انجام عملی ،موجب  وارد نمودن زیان به اشخاص دیگر شود وملزم به جبران آن گردد .

 طبق قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۷ است که در ماده یک آن آمده است: «هر کس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامت یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده است لطمه وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی به دیگری شود، مسئول جبران خسارتهای ناشی از عمل خود می باشد. با این ماده، مسئولت مدنی وسعت بی سابقه ای یافت ( نظیر آنچه در قوانین سایر کشورهای پیشرفته وجود دارد).

معمولا در مورد مسئولیت مدنی دو نظریه وجود دارد:

۱-نظریه مسئولیت بر اساس تقصیر :هرکس زیانی به دیگری وارد کند مسعول جبران آن است .مگر آنکه ثابت شود زیان حاصل شده به فعل ویا ترک فعل مسعول مربوط نبوده ،یا خارج از اراده او بوده است یا به حکم قانون بوده است. (معمولا این نوع از مسعولیت قابل بیمه شدن نمی باشد).

۲-نظریه مسعولیت بر اساس خطر:

 نظریه خطر به دونظریه ( نظریه مطلق خطر و نظریه نسبی خطرتقسیم می شود).

در نظریه مطلق خطر، اثبات خلاف مسئولیت ممکن نیست ،در حالیکه در مسئولیت نسبی خطر فرض مسئولیت وجود دارد و اثبات خلاف آن ممکن است. وقتی کسی مسئول شناخته شود و ملزم به جبران زیان باشد عملا در دارائی او نقصانی پدید می آید و از طرف دیگر زیان دیده مستحق دریافت زیان ممکن است با ناتوانی مقصر در جبران خسارت مواجه شود. در مورد اول، معمولا اشخاص مسئولیت خود را بیمه می کنند و چون بیمه عمل جبران زیان است آنرا جزو بیمه های غرامتی به حساب می آورند. در مورد دوم که هدف عمدتا حمایت از زیان دیده است موضوع بیمه های مسئولیت اجباری نظیر بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری یا بیمه اجباری معماران  وسازندگان است.

شرکت بیمه کوثر آمادگی دارد کلیه مسعولیت های مدنی را با کامل ترین کلوزها (پوشش ها )ومناسب ترین قیمت  بیمه نماید شما میتوانید با مراجعه به سایت سایبان امن کوثر واستفاده از طرح جامع مسعولیت ،کلیه پوششهای بیمه ای را برای مسعولیت مدنی خود تهیه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *