بیمه مسئولیت هیئت مدیره و مدیر ساختمان + بیمه آتش سوزی

بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان

وظایف و اختیارات  عمومی مدیر ساختمان :

حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی: مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه  مدیر یا هیئت مدیره  حفظ و اداره ساختمان است. یعنی  مدیر یا هیئت مدیره باید به گونه ای  عمل نماید  که ساختمان را از آسیب و خرابی حفظ کند . 

 مدیر یا هیئت مدیره باید از تصمیمات مجمع  عمومی تبعیت کند. البته اگر تصمیمات مجمع با قانون تملک آپارتمان‌ها یا دیگر قوانین کشور مغایرت داشته باشد، مدیر یا هیئت مدیره می توانند از آن تبعیت نکند.

عدم تفویض مدیریت ساختمان به اشخاص دیگر: بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها مدیر یا هیئت مدیره نمی‌توانند شخص دیگری را به جای خود بگذارند. وقتی که مجمع شخص یا اشخاصی را برای مدیریت ساختمان انتخاب می‌کند حتما باید  از توانایی‌ او اطلاع داشته و بر اساس آن دست به چنین انتخابی زده باشد . بنابراین مدیر باید تمام وظایفش را شخصا انجام دهد . البته اگر قرار است مدیرساختمان بیش از سه روز در ساختمان حضور نداشته باشد ، می‌تواند وظایف خود را به صورت کوتاه مدت به یکی از ساکنین واگذار نماید.

تعدادی از وظایف  ویژه مدیر ساختمان :

تعیین شارژ هر واحد و دریافت حق شارژ از ساکنین: مدیر یا مدیران وظیفه دارند شارژ هر واحد را تعیین کرده و از مالکین اخذ کنند. تعیین شارژ ممکن است به روش‌های گوناگون انجام شود از جمله: شارژ ثابت، شارژ بر اساس متراژ، شارژ بر اساس نفرات، اینکه شارژ به کدام روش محاسبه شود از تصمیمات مدیر یا هیئت مدیره است.

رسیدگی به اعتراض ساکنین : هر کدام از ساکنین ممکن است  اعتراضی به نحوه مدیریت، وضع ساختمان یامیزان حق شارژ پرداختی خود داشته باشد.  می‌تواند به مدیر یا مدیران مراجعه کرده و آن‌ها نیز وظیفه دارند به شکایت فرد رسیدگی کنند. مثلا بر اساس قانون افراد چه از واحدشان استفاده کنند و چه نکنند ملزم به پرداخت حق شارژ هستند. 

اما ممکن است مالکی به این اعتراض داشته باشد که وقتی از خانه استفاده نمی‌کند و در نتیجه آب و برق و گازی نیز مصرف نمی‌کند، چرا باید برای این موارد حق شارژ پرداخت کند. مدیر یا هیئت مدیره باید به شکایت فرد رسیدگی کرده و در صورت صلاحدید فقط حق شارژ خدمات عمومی ساختمان را از او بگیرد.

بیمه کردن ساختمان در برابر آتشسوزی: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیر یا هیئت مدیره این است که ساختمان در برابر آتش‌سوزی بیمه نماید . آتش ‌سوزی از جمله  حوادثی است که  هر لحظه ممکن است رخ دهد و به همین دلیل  بیمه کردن ساختمان در برابر این حادثه امری ضروری می باشد . مدیر یا هیئت مدیره باید کل بنا را در مقابل آتش سوزی بیمه کند و به تناسب زیربنا سهم هر واحد را از بیمه آتش‌‍ سوزی مشخص نماید . چنانچه حادثه ای رخ دهد و ساختمان بیمه نشده باشد جبران خسارت  بر عهده مدیر یا هیئت مدیره خواهد بود.

برای آشنایی با وظایف قانونی مدیران ساختمان  و بیمه های مورد نیاز ساختمان لطفا با مشاوران شرکت بیمه سایبان امن کوثر تماس بگیرید .

۰۲۶۳۲۸۲۷۲۶۴     ۰۲۶۳۲۸۲۷۲۶۵     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *