تفاوت بیمه های اجتمایی با بیمه های بازرگانی

بیمه های اجتماعی با بیمه های بازرگانی چه تفاوت هایی دارد؟

هدف از بر قراری  بیمه های اجتماعی، بیشتر جنبه تعاونی آن بوده است. بنابراین، به در موارد زیر، با بیمه های بازرگانی تفاوت دارد

الف) بیمه های اجتماعی ناشی از قانون است، در نتیجه اجباری است. بیمه های بازرگانی ناشی از  قرارداد بیمه بین بیمه گر و بیمه گذار است و اختیاری است. 

ب) در بیمه های اجتماعی، نرخ و مزایای بیمه برای همه بیمه شدگان یکسان است و حق بیمه درصدی از حقوق و مزایای بیمه شدگان است. در صورتی که در بیمه های بازرگانی، حق بیمه متناسب با ریسک تعیین می شود. در بیمه های اجتماعی ممکن است کسی که حداقل حق بیمه را پرداخته، بیشتر از کسی که حداکثر حق بیمه را پرداخته است از مزایای تأمین اجتماعی بهره مند شود. یعنی در این خصوص درست برعکس بیمه های بازرگانی است.

ج) در بیمه های اجتماعی، استفاده از مزایای بیمه موکول به پرداخت مستمر حق بیمه نیست. کارفرما مکلف است که در هنگام پرداخت حقوق و دستمزد، سهم بیمه شده را از آن کسر و به همراه سهم خود به سازمان پرداخت کند. اگر حق بیمه به موقع پرداخت نشود سازمان نمی تواند کمک های خود را قطع کند بلکه باید تعهدات خود را انجام دهد و سپس از مجرای قانونی برای دریافت حق بیمه اقدام کند. در صورتی که در بیمه های بازرگانی طبق ماده یک قانون بیمه، بیمه گر در مقابل دریافت وجه یا وجوهی از بیمه گذار تعهدات خود را انجام می دهد و اگر حق بیمه پرداخت نشود، بیمه گر تعهدی ندارد مگر این که بیمه گر پذیرفته باشد که حق بیمه با تاخیر یا به اقساط پرداخت شود.

 د) در بیمه های اجتماعی معمولا، شخص ثالثی (کارفرما) قسمت اعظم حق بیمه را می پردازد در صورتی که در بیمه های بازرگانی، تنها خود بیمه گذار در مقابل بیمه گر متعهد پرداخت حق بیمه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *