گیاهان دارویی – گل گاو زبان

 

گیاه گل گاو زبان

گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم و مفید بوده که از نظر خواص درمانی  بی‌نظیری می باشد. برای استفاده از این خواص درمانی باید از برگ‌ها و گل‌های این گیاه بصورت خشک گشته جهت تهیه دمنوش ، چای و عرق استفاده نمود و با نوشیدن این‌ نوشیدنیهای گیاهی از این خواص درمانی گل گاو زبان بهره مند گردیم.

گل گاوزبان به دو دسته تقسیم میشود که یکی از آنها گل گاوزبان های ایرانی بوده  نام علمی آن Echium amoenum می باشد و دیگری گل گاوزبان اروپایی می باشد که با نام علمی  Borago officinalis شناخته شده است.

دسته گل گاوزبانهای اروپایی دارای ماهیت گیاهی علفی بوده و یک ساله میباشد ولی گل گاوزبان ایرانی یک گیاه خودرو می باشد.  گل‌های این گیاه اروپایی دایره‌ای و کوچک متمایل به لاجوردی رنگ بوده و  گل‌های این گیاه ایرانی شبیه گل انار و به رنگ‌های لاجوردی و بنفش می باشد.

خواص گل گاو زبان:

خواص گل گاوزبان بسیار متنوع و گسترده است که برخی از آنها را بطور خلاصه عرض می نماییم:

از خواص گل گاوزبان برای پوست،  دیابت، سرماخوردگی، برای پریودهای زنانگی ، اعصاب ،  عفونت دستگاه ادراری ،  لاغری ،  فشار خون میباشد.

خواص درمانی گل گاوزبان

خواص درمانی این گیاه دارویی برای سلامت بدن ما بسبار موثر و کارآمد بوده ولی از اساسی ترین و شناخته ترین خواص درمانی این گیاه کمک به آرامش اعصاب انسان است.

طبع گل گاوزبان

بطور کلی در طب سنتی گل گاوزبان دارای طبیعت گل گاوزبان گرم و تر می باشد.

خواص گل‌ گاوزبان برای پوست

این داروی گیاهی با توجه به داشتن خواص ضد التهابی که در خود دارد ، تاثیر بسزایی در درمان جوش و آکنه دارد.

خواص گل‌ گاوزبان برای دیابت

از دمنوش گل گاوزبان می‌توانید برای کاهش قند خون افراد دیابتی کمک بگیرید. بعبارت دیگر درمان و کاهش قند خون در افراد دیابتی یکی دیگر از خواص معجزه آسای این گیاه است.

خواص گل‌ گاوزبان برای سرماخوردگی

این گیاه با داشتن مقادیر زیادی از یتامین C و فلانوئید‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان میگردد. البته باید در نظر داشت آنزیمهای ضد درد و ضد التهاب موجود در این گیاه به درمان گلو درد و سرماخوردگی کمک شایانی مینماید، برای افزادیکه دچار زکام شده اند با تجویز آن گیاه ، آنان دچار سرفه و خلط میگردند که این امر در خواص مربوط به درمان سرماخوردگی و گلو درد گل گاو زبان است که خاصیت خلط آوری گل گاوزبان باعث ایجاد خلط و سرفه های مصنوعی در اشخاص مذکور میگردد.

از دیگر خواص گل‌ گاوزبان میتوان بشرح زیر لیست کرد:

– تقویت اعصاب

– رفع عفونت دستگاه ادراری

–  فشار خون

مضرات گل گاوزبان

مصرف گل گاوزبان برای زنان باردار و شیرده و افرادی که بیماری کبدی دارند ، مناسب نیست.  زیاده روی در مصرف این گیاه  باعث ناسالم شده کبد می شود. افزایش احتمال خونریزی در طی چراحی نیز از دیگر مضرات مصرف زیاد و بی رویه این گیاه است. مصرف بی رویه گل گاو زبان برای کودکان تجویز نمی شود پس برای مصرف این گیاه ارزشمند، حتما با پزشک معتمد مشورت نمایید.

 لینک دریافت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودر: لطفا کلیک فرمایید:

امنیت و آرامش را با بودن در کنار ما تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶     ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *