تاثیر ویتامین ها در برابر ویروس کرونا

ویتامین های D و C و مواد معدنی ای ‌مانند آهن, روی و سلنیوم در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار اساسی و مهمی دارند. کمبود این مواد می‌‌تواند مسیر ورود عوامل بیماری زا همانند ویروس کرونا را به بدن را هموار کند. چنین شرایطی برای گروه های پر خطر این بیماری نظیر بیماران تنفسی و قلبی و کلیوی,افراد تحت درمان شیمی درمانی ,افراد دارای نقص ایمنی و سایر گروه های پر خطر به معنی چراغ خطر است و بسیار حائز اهمیت میباشد. 

گومبرت می‌گوید: «هر سلول بدن ما از مواد مغذی مختلفی استفاده می‌کند. این ریز مغذی‌ها شامل مواد معدنی, ویتامین ها و اسید های چرب امگا هستند.»

برخلاف مواد مغذی مثل پروتئین و چربی و کربوهیدرات سایر ریز مغذی ها منابع تأمین انرژی بدن به شمار نمی‌روند اما حضور آنها لازمه ی تضمین سلامت بدن است. 

حفظ کارآیی خط‌ مقدم دفاع

آدریان گومبرت که به طور اختصاصی در مورد ویتامین دی تحقیق کرده است می‌گوید: «چند سال پیش گروه تحقیقاتی ما به این نتیجه رسید که  ویتامین دی، ژنی را فعال می‌کند که مسئول رمزگذاری یک پپتید ضد میکروبی است. اینچنین پپتیدهایی نقش به سزایی در مکانیسم دفاعی بدن انسان دارند و هنوز تا حدود زیادی ناشناخته اند. ویتامین دی در تنظیم فعالیت سایر ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن هم نقش به سزایی دارد.»

یک رژیم متنوع و متعادل لازمه ی سلامتی انسان و مقاومت سیستم ایمنی است.در صورت تنظیم ویتامین های مذکور در رژیم غذایی نیازی به مصرف مکمل های حاوی ویتامین نیست. 

کمبود ویتامین D می‌تواند خلا عظیمی در خط مقدم دفاع از بدن ما به وجود بیاورد و راه را برای ورود ویروس ها و باکتری ها هموار کند. در حالی که اگر خط مقدم دفاعی بدن فعالیت کامل و مناسبی داشته باشد بدن انسان در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاومت پیدا میکند. 

ویروس و باکتری‌ها ابتدا باید از پوست و غشاهای مخاطی عبور کنند تا به سلول هدف دسترسی پیدا کنند.در صورت موفقیت انها با فاگوسیت‌ها مواجه خواهند شد که پروتئین‌هایی انتی میکروب میباشند و با التهاب، به حضور مهاجمین واکنش نشان خواهند داد. تا اینجا شرح فعالیت دفاع غیر اختصاصی را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت شکست خط مقدم دفاعی بدن ,دفاع اختصاصی وارد عمل خواهد شد. 

دفاع اختصاصی مختص ویروس کوید ۱۹ به شرح زیر است:

لنفوسیت‌ها ویروس را شناسایی میکنند و تولید, پادتن را آغاز, میکنند. این پادتن به طور اختصاصی به نبرد ویروس مهاجم میرود. 

لازمه ی این فرایند فعالیت درست و به جای سیستم ایمنی بدن است . در این مکانیسم ویتامین  C هم اهمیت به سزایی دارد. به عنوان مثال این ویتامین در واکنشی که به آن “رادیکال‌های اکسیژن” گفته می‌شود, لازم و ضروری است. این رادیکال‌ها توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و راهکار دیگر سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها و باکتری هاست. 

ویتامین C لازمه ی تولید آنتی بادی های سیستم ایمنی نیز هست. بدون آنتی‌بادی بدن نمی‌تواند از پس ویروس هر ویروسی، همانند کرونا ویروس برآید. 

شرکت بیمه سایبان امن کوثر مشاور شما در اموربیمه ای ،با اولین تماس قطعا مشتری دائمی ما حواهید شد .

برای خرید بیمه به صورت آنلاین لطفا اینجا کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *