قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۲۵

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۲۵ـ صندوق موظف می باشد بدون اخذ تضمین از زیان دیده یا مقصر زیان ، خسارت زیاندیده را پرداخت نموده و پس از آن وظیفه دارد بشرح زیر به قائم مقام زیان دیده از طریق مراجع قانونی وجوه پرداخت شده را پس بگیرد:

الف ـ در صورتی که پرداخت خسارت بعلت نداشتن ، انقضاء یا ابطال بیمه نامه بوده ، به مسبب حادثه رجوع مینماید. 

ب ـ در صورتیکه پرداخت خسارت به علت تعلیق یا لغو پروانه یا توقف یا ورشکستگی بیمه گر موضوع ماده (۲۲) این قانون بوده باشد ، میتواند به بیمه گر و مدیران آن مراحعه کند.

پ ـ در صورتی که پرداخت خسارت به سبب شناخته نشدن وسیله نقلیه مقصر حادثه باشد، پس از شناخته شدن مسبب حادثه، حسب مورد به مقصر حادثه یا بیمه گر وی ، رجوع مینماید.

ت ـ در صورتی که پرداخت خسارت به سبب خارج از ظرفیت بودن سرنشینان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه بوده ، به مسبب حادثه رجوع مینماید.

تبصره۱ـ در این موارد صندوق نمیتواند برای بازیافت به مسبب حادثه رجوع کند:

۱ـ در موارد مربوط به جبران کسری پوشش بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه (پرداخت خسارت به استناد ماده (۱۳) این قانون)

۲ـ تعلیق و یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه گر یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گر موضوع ماده (۲۲) این قانون

۳ـ در مواردی که خسارت دیدگان خارج از وسیله نقلیه ، بیش از سقف تعهدات بیمه گر موضوع تبصره ماده (۱۲) این قانون باشد.

۴ـ در مواردی که صندوق بعلت قانون معادل دیه مرد مسلمان را به زیاندیده یا قائم مقام قانونی او پرداخت میکند ، برای بازپرداخت مابه التفاوت دیه شرعی با دیه مرد مسلمان.

تبصره۲ـ صندوق مجاز است با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت وقوع حادثه، علت نداشتن بیمه نامه، سوابق بیمه ای مسبب حادثه، وضعیت مالی و معیشتی مقصر حادثه و سایر اوضاع و احوال مؤثر در وقوع حادثه ، نسبت به تقسیط یا تخفیف در بازیافت خسارت از مسبب حادثه اقدام نماید. نحوه بازیافت از مسبب حادثه با رعایت مقررات راجع به نحوه اجرای محکومیت های مالی و میزان بازپس گیری ، مطابق آیین نامه ای است که بنا به پیشنهاد هیأت نظارت صندوق و  مجمع عمومی صندوق به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید

 

امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *