قانون بیمه شخص ثالث – ماده ۲۴

 

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۲۴ـ منابع مالی صندوق به شرح زیر است:

الف ـ میزان هشت درصد(۸%) از حق بیمه اجباری موضوع این قانون بر مبنای نرخ نامه مذکور در تبصره (۳) ماده (۱۸) این قانون به حساب صندوق واریز میگردد.

ب ـ مبلغی معادل حداکثر یکسال حق بیمه اجباری از دارندگان وسیله نقلیه ای که از انجام بیمه موضوع این قانون خودداری می کنند وصول میشود. این مبلغ ، نحوه وصول، تخفیف، تقسیط و بخشودگی آن به پیشنهاد بیمه مرکزی به تصویب مجمع عمومی صندوق میرسد.

پ ـ مبالغ بازیافتی از رانندگان مقصران حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه گران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان دیدگان مطابق مقررات این قانون حسب مورد دریافت می نماید.

ت ـ درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق با رعایت ماده (۲۷) این قانون، به حساب این صندوق واریز میگردد.

ث ـ بیست درصد(۲۰%) از جرایم وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور

ج ـ بیست درصد(۲۰%) از کل هزینه های دادرسی وجزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی به این صندوق واریز میگردد.

چ ـ جریمه های موضوع بند (پ) ماده (۴)، ماده (۴۴) و بند (ت) ماده (۵۷) این قانون، به حساب این صندوق واریز میشود.

ح ـ کمکهای اعطائی ازسوی اشخاص حقیقی یا حقوقی مربوط به این صندوق است.

* تبصره۱ـ مدیر صندوق و هیأت نظارت موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد بند (پ) را به اعضای مجمع عمومی صندوق اعلام  نمایند.

* تبصره۲ـ کلیه درآمدها و منابع موضوع بندهای (ث) و (ج) به محض تحقق ، بحساب درآمدهای اختصاصی صندوق نزد خزانه داری کل کشور واریز میگردد و صددرصد آن به صندوق واگذار میشود.

* تبصره۳ـ اگر صندوق با کمبود منابع مالی مواجه شود ، دولت موظف است در بودجه سنواتی سال بعد ، کسری منابع صندوق را تأمین در نظر بگیرد.

تبصره۴ـ درآمدهای صندوق مشمول مالیات به نرخ صفر است و از هرگونه عوارض معاف می باشد. همچنین صندوق از پرداخت هزینه های دادرسی و اوراق و حق الاجراء معاف است.

* تبصره۵ ـ صندوق میتواند با تصویب مجمع عمومی مربوطه ، حداکثر تا دو درصد از منابع مالی خود را جهت تعمیم امر بیمه ، گسترش فرهنگ بیمه، ترغیب رانندگان فاقد بیمه نامه شخص ثالث به اخذ بیمه نامه و پیشگیری از ضرر وزیانهای ناشی از حوادث رانندگی از طریق عقد قرارداد با وزارتخانه ها و دستگاههای اجرائی ذیربط از قبیل سازمان صدا و سیما، وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان هزینه نماید.

* تبصره۶ ـ در آرای صادره غیابی برای بازیافت خسارتهای موضوع بند (پ) این ماده ، صندوق میتواند بدون سپردن تأمین یا تضمین موضوع تبصره (۲) ماده (۳۰۶) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۲۱/ ۱ /۱۳۷۹ ، نسبت به تقاضای اجرای احکام غیابی اقدام نماید.

* تبصره۷ـ دولت میتواند در بودجه های سنواتی بخشی از درآمدهای ناشی از فروش حاملهای انرژی را به صندوق واگذار نماید. در صورت تصویب ، به تناسب سهم صندوق از محل فروش بیمه نامه موضوع بند (الف) این ماده کاهش پیدا میکند.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید

 امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *