قانون بیمه شخص ثالث خودرو – ماده یک قانون بیمه شخص ثالث

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

اساسا برای مطالعه هر قانون و مقرراتی باید با نوع اصطلاحات و مطالب خاص ان قانون آشنا باشید در غیر اینصورت مطالعه آن ، سود و حاصلی برای شما نخواهد داشت ، هر قانونی هم دارای کلیات و مفاهیمی است و ” قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه” نیز از این موضوع مستثنی نبوده و درای مفاهیم و اصطلاحات خاص خودش است که در اینجا سعی بر آن داریم که معانی اصطلاحات به کار برده شده در این قانون را بشرح زیر توصیح دهیم:

الف ـ تعریف خسارت بدنی: منظور از خسارت بدنی، هر نوع دیه یا ارش ناشی از کلیه صدمه به بدن ، از قبیل: شکستگی ، نقص و  ازکارافتادگی عضو ، چه بصورت جزئی و چه به صورت یا کلی ـ موقت یا دائم، دیه فوت و هزینه معالجه با رعایت ماده (۳۵) این قانون به جهت حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون ، می باشد.

ب ـ تعریف خسارت مالی : کلیه ضرر و زیان هایی که به موجب حوادث مشمول بیمه مندرج در این قانون به اموال شخص ثالث وارد گردد را خسارت مالی گویند.

 

خسارتهای از این نظر مهم هستند که موجبات تعهد برای شرکتهای بیمه گر ایجاد مینماید و شرکتهای بیمه گر موظف به جبران هزینه های ناشی از این خسارتها هستند. به همین دلیل ابتدا باید موضوع تعهد و پرداخت وجوه را مشخص کرد که در این قانون “پرداخت خسارت” را شامل میگردد.

پ ـ تعریف حوادث: بروز هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این  ماده و محمولات آنها از شامل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه و رخدادی ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه را خسارت مالی گویند.

ت ـ تعریف شخص ثالث: هر فرد / افرادی که به بعتلت حوادث موضوع این قانون دچار خسارتهای مالی یا بدنی شوند را شخص ثالث مینامند. 

ث ـ تعریف وسیله نقلیه: کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی شهری و بین شهری و دارای واگن متصل شده و یا غیرمتصل به آن و نیز یدک و کفی (تریلر) متصل به آنها را وسیله نقلیه می نامند.

ج ـ تعریف صندوق: همان صندوق تأمین خسارت های بدنی است.

چ ـ تعریف بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ح ـ تعریف راهنمایی و رانندگی: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که باصطلاح آنرا راهور می نامند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید.

 

زندگی با امنیت را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *