قانون بیمه شخص ثالث خودرو + ماده پنج + شش

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۵ ـ شرکت سهامی بیمه ایران موظف شده طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن، با دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد نماید. سایر شرکتهای بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث میتوانند پس از اخذ مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به فروش بیمه نامه شخص ثالث نمایند. بیمه مرکزی هم موظف است براساس آیین نامه اجرائی که به پیشنهاد بیمه مرکزی و تأیید شورای  عالی بیمه و به تصویب هیأت وزیران میرسد، برای شرکتهای متقاضی ، مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث را صادر نماید. در آیین نامه اجرائی موضوع این ماده مواردی از قبیل حداقل توانگری مالی شرکت بیمه ، سابقه مناسب برای پرداخت خسارت، داشتن نیروی انسانی شایسته و ظرفیت های لازم برای صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت باید مد نظر قرار گیرد. شرکت هایی که مجوز فعالیت در این رشته بیمه ای را از بیمه مرکزی دریافت میکنند، موظف هستند طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن ، با کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون ، قرارداد بیمه منعقد نمایند. ادامه فعالیت در رشته شخص ثالث برای شرکت هایی که در زمان تصویب این قانون در رشته بیمه شخص ثالث فعال می باشند، منوط به اخذ مجوز از بیمه مرکزی ظرف مدت دوسال از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون هستند.

دراین قانون به صراحت تاکید شده که کلیه شرکتهای بیمه گر ، که اقدام به صدور بیمه نامه شخص ثالث مینمایند باید از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، مجوز صدور بیمه نامه شخص ثالث را داشته باشند.

ماده۶ ـ از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه ، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به شخص انتقال گیرنده منتقل میشود و انتقال گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه مذکور، بیمه گذار بیمه نامه فوق محسوب میگردد.

   * لازم به ذکر است که کلیه تخفیفاتی که به واسطه «نداشتن حوادث منجر به خسارت» در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده ، متعلق به انتقال دهنده (مالک قبلی وسیله نقلیه) بوده و انتقال دهنده میتواند تخفیفات مذکور را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع ، که متعلق به خودش یا متعلق به همسر، والدین و یا اولاد بلاواسطه وی باشد ، منتقل نماید.

لازم است بدانید تا زمانیکه خودروی قبلی پلاک نشده باشد ، امکان انتقال تخفیفات ناشی از عدم خسارت جانی ومالی خودروی قبلی ، قابلیت انتقال به خوروی جدید را ندارد پس اگر خودروی خود را به فروش رساندید، الزاما باید تعویض پلاک خودروی مذکور ، انجام شده  باشد، در غیر اینصورت قادر به انتقال تخفیفات خودروی قبلی به خودروی جدیدی که خریده اید را ندارید.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید

 

آسایش و امنیت را با  شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثرتجریه کنید. 

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

۲ دیدگاه

  • سلام.من راننده وانت پیکان هستم .موقعی که رسیدم بار تحویل بدم رفتم پشت وانت افتادم زمین دستم شکست اورژانس اومد برد بیمارستان.
    توحال خودم نبودم عمل شد.حالا پرسیدن شکایت داری
    گفتم بیمه نیستم که توی شرکت خودمم بیمه ندارم.حالا میگن بیمه ماشین تعلق میگیره جز حوادث رانندگی هست.
    ممنون میشم راهنماییم کنین؟

    پاسخ دادن
    • سلام وقت بخیر
      جهت گرفتن آخرین اطلاعات در این زمینه به شرکت بیمه مربوطه مراجعه نمایید.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *