قانون بیمه شخص ثالث + ماده دو + سه

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۲ـ کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند ( کلیه افرادی که هیچ وابستگی شرکتها یا موسسات دولتی و غیر دولتی نداشته باشند ، را اشخاص حقیقی میگویند و کلیه شرکتها و موسساتی که درارای شماره ثبت و تشکیلاتی از قبیل حسابداری و امور مالی و دفاتر ثبت و سایر تکلیفهای قانونی میباشند را بعنوان حقوقی شناسایی می گردند) موظف هستند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می گردد را ، حداقل به مقدار مندرج در ماده (۸) این قانون نزد شرکت بیمه ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه نمایند.

تبصره۱ـ دارنده وسیله نقلیه از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید ، تکلیف از دیگری ساقط می شود.

بعبارت دیگر اگر کسی که خودرو در تصرفش است یا اینکه مالک خودرو باشد، هرکدام از طرفین که برای خودروی مذکور، اقدام به خرید بیمه نامه نماید، دیگر افراد نیازی به اقدام مجدد به خرید بیمه نامه برای خودروی مذکور نخواهد داشت.

 

ماده۳ـ وسیله نقلیه موظف است برای پوشش خسارت های بدنی وارده به راننده مسبب حادثه ، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام ، بیمه حوادث اخذ خریداری نماید ؛ مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به یک مرد مسلمان در ماه غیر حرام و هزینه معالجه آن است. سازمان پزشکی قانونی وظیفه دارد با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوطه ، نوع و درصد صدمه بدنی وارده را تعیین و اعلام نماید. آیین نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه براساس پیشنهاد بیمه مرکزی بعد از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

در این ماده قانونی به صراحت تاکید شده که راننده مقصر و مسبب حادثه مشمول دیابت دیه نمیگردد ، به همین دلیل در هنگام خرید بیمه شخص ثالث از واحد صادرکننده بیمه نامه خود بخواهید که حوادث مربوط به راننده را به بیمه نامه شخص ثالث شما اضافه نماید، تعهد ریالی این موضوع معادل دیه فوت یک انسان در ماههای حرام بوده که بالاترین میزان دیه در طی سال ، و نیز هزینه های پزشکی متعارف ، مطابق سایر سرنشینان خودرو ، می باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید

شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثربه عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت بیمه در خدمت شماست. تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *