گیاهان دارویی + گنه گنه

 

گنه گنه cinchona pubesceas

گیاه گنه گنه از زمره درختان می باشد و درختی جنگلی بزرگ با ساقه ها و شاخه های دراز و بلند بوده و برگهای سبز روشن هستند . گنه گنه معمولی برای پوست قرمز آن مورد توجه قرار می گیرد. اما که گنه گنه زراعی C.calisaya برای پوست زرد آن مورد توجه است.

خواص اساسی گنه گنه
– ضدمالاریا 
– تقویت کننده تلخ
– ضد اختلالات بی نظمی ( مانند بی نظمی ضربان قلب )

پوست گیاه گنه گنه

پوست گیاه گنه گنه زرد رنگ بوده ( پوست شاخه‌های متوسط این گیاه مد نظر است) کمه معروفترین نوع آن هم می باشد که بطور معمول قطعات آن به رنگ خاکستری و بزرگتر می باشد . رنگ خارج آن زرد تیره و سطح مقطع آن زرد است. پوست گنه گنه قرمز رنگ آن قرمز است ، اگر انگشت روی آن مالیده شود رنگ قرمز به خود می گیرد. پوست گنه گنه خاکستری (پوسته شاخه های نازک) بوده و به شکل لوله های نازکی به طول سی تا پنجاه سانتیمتر و ضخامت یک تا چهار میلیمتر است. رنگ خارجی آن خاکستری، روشن و تیره و مقطع آن زرد روشن یا کمی قرمز می باشد. که اگر در آب فرو رود ، میزان سرخی آن ، تیره تر می‌ شود و داری بوی مخصوص و طعم تلخ میباشد.

ترکیبات شیمیایی

پوست گیاه گنه گنه دارای آلکالوئیدهای کوئینولین (پنج تا پانزده درصد) مثل کوئینین ، کوئینیدین ، سینکونین ساپونین های تری ترپن ،اپی کاتچین ها (سینکوناین)،پرو آنتوسیانیدین ها، تانن های کاتکول و غیره می باشد.

نحوه کاشت و تکثیر

بذر درخت گیاه گنه گنه بسرعت توسط باد پخش و پراکنده می‌ گردد. رشد آن سریع( یک تا دو متر در ظرف مدت یک سال) و تولید بذر آن از سن چهار سالگی می باشد. همچنین تولید آن از طریق پاجوش هایی از ریشه و به روش قلمه زدن امکان پذیر است  درخت گنه گنه نیز درخاکهای آتشفشانی اسیدی رشد خوبی داشته و همچنین رشد این گیاه در مناطق صخره‌ای هم مشاهده شده است.

طریقه مصرف گنه گنه 

از این گیاه برای درمان مالاریا بطور گسترده ای استفاده شده است. حداقل دز روزانه مصرف یک گرم از عصاره مایع ( حاوی چهار تا پنج درصد آلکالوئید) لازم است که میبایستی بصورت حداکثر نیم گرم در هر بار و حداکثر سه بار در روز استفاده شود.

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی: ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *