گیاهان دارویی + آلاله

گیاهان دارویی آلاله

گیاهان از خانواده آلاله معمولا یک ساله بوده ولی به ندرت دارای اعضای سفت و سخت و چوبی بوده و بصورت بالا رونده رشد می کنند. برگ های آن ها متناوب (در برخی مانند Clematis ها متقابل)، غالبا با بریدگی های زیاد همراه بوده و  گل های آنها دارای پرچم و مادگی (نر – ماده) بوده و به شکل بوته های انبوه خود را نشان میدهند و بصورت گلهای آذین هایی با ظاهری متفاوت هستند.

هر گل تیره آلاله بطور عموم دارای پنج کاسبرگ (گاها بیشتر یا کم تر) بوده ولی برخی اوقات بین چهار تا هشت گلبرگ به اشکال مختلف و تعداد بسیاری پرچم دارند. پوشش گل در تعدادی از آنها فقط شامل کاسه می باشد ولی در انواعی از آن ها که گل، دارای کاسه و جام به چشم میاید، جام گل از تغییر شکل پرچم ها به گلبرگ و یا پرچم ها به اعضای مولد نوش حاصل میگردد. که در این مورد خاص، پرچم هایی که تغییر شکل داده اند ، کم و بیش ظاهری مانند گلبرگ پیدا می کنند.

بخش مادگی تیره آلاله معمولا مرکب از برچه های زیادی بوده که هریک پس از رسیدن ، به میوه ای به شکل آکن (فندقه)  یا فولیکول (follicule) تبدیل می  گردند. گیاهان تیره آلاله شامل سی و پنج جنس و بیشتر از یک هزار و پانصد گونه هستند. در عموم نقاط کره زمین مخصوصا در نواحی معتدله و سرد نیمکره شمالی دارای پراکندگی ریادی است. البته باید در نظر داشت که پیدایش آنها مربوط به دوره ائوسن می باشد.

برخی از گیاهان تیره آلاله بعلت وجود الکالوئیدها و گلوکزیدها در آنها دارای سم بوده  و بسیار خطرناک  میباشند، که این بخشهای سمی در اعضای مختلف گیاه میتواند خود را نمایان سازد. برخی دیگر از این گونه گیاهان دارای شیره محرک و تاول زا می باشند.  هم چنین برخی از آنها  بدلیل داشتن گل های درشت و زیبا و پیوسته در قسمتها و نواحی مختلفی می رویند. 

ولی باید در نظر داشت از وجهه و نظر درمانی،   Aconitum ها ,Adonis ها و Hydrastis ها، خیلی بیشتر از بقیه گیاهان این تیره دارای اهمیت می باشند.

مهمترین گیاهان این تیره عبارتند از: 

اقونیطون

شایق نعمانی

زیانس قفا

تاج الملوک

سیاه دانه ، سیاه تخمه

آلاله 

گل صد تومانی 

هیدراستیس ، خوک طلایی 

ادونیس ورنالیس ، چشم قرقاول 

چشم خروس 

شقایق نعمان آمریکایی 

زبان در قفا ، استافیزگر 

کلماتیس سفید 

سیاه دانه دمشقی 

خر غوس 

علف ساس 

خریق سیاه 

گل کره ای اروپایی 

توت مار 

انجیرک ، علف بواسیر 

لینک دریافت استعلام و صدور بیمه شخص ثالث خودرو ، لطفا کلیک نمایید:
تجربه زندگی با امنیت را با بودن درکنار ما بدست آورید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *