قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۲۲ + ماده ۲۳

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۲۲ـ اگر به هر دلیلی شرایطی از قبیل: تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و ناتوانی آن از پرداخت خسارت به زیان دیدگان، به تشخیص بیمه مرکزی یا شورای عالی بیمه، یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی آن به وسیله دادگاه صالح  بوجود آید ، صندوق تامین مکلف است خسارات و غرامتهای بدنی که به موجب صدور بیمه نامه های موضوع این قانون به عهده بیمه گر می باشد را بپردازد و پس از آن میتواند به قائم مقامی زیان دیدگان ، به شرکت بیمه گر مراجعه نماید.

در اینجا باید بیان کرد که بیمه گذاران نباید نگران مسائلی باشند که شرکت بیمه گر نتواند برایشان جبران خسارت کند یا اینکه در پرداخت خسارت سرباز بزند، بلکه مرجع بزرگتر و قویتری بنام صندوق وجود دارد که کلیه تعهدات شرکت بیمه گر مذکور را متقبل خواهد شد. 

* تبصره۱ـ دادگاه موظف است نسبت به صدور حکم انتقال اموال و داراییهای بیمه گر مذکور تا میزان مبالغ پرداختی و خسارات وارده به صندوق ، اقدام نماید.

* تبصره۲ـ در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه، پرداخت خسارات مالی  که برعهده شرکت بیمه مذکور بوده و مشمول ماده (۴۴) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۳۰ /۳ /۱۳۵۰ خواهدبود.

ماده۲۳ـ درصورتی که در حادثه ای شخص خسارت دیده ، (جز در موارد بیمه اختیاری ) تمام یا بخشی از خسارت بدنی واردشده را از مراجع دیگری مثل سازمان بیمه های اجتماعی یا سازمان بیمه کارمندان دولت یا صندوق های ویژه و سایر نهادهای حقوقی دولتی و خصوصی ، جهت جبران خسارت دریافت نماید، به همان نسبت ، از میزان از کل خسارت او کسر میشود و بابت ان مقدار دربافت کرده از منابع غیر بیمه ای ، حق مراجعه به صندوق را ندارد. سازمان ها و صندوق های ویژه مذکور  نیز حق مراجعه به صندوق و استرداد خسارت پرداختی به بیمه گذار و یا به اشخاص ثالث را  نخواهند داشت و وظیفه دارند اطلاعات مربوط را در اختیار صندوق قرار دهند. درهر حال در صورتی که زیان دیده علاوه بر دریافت خسارت از سازمان ها و صندوق های ویژه فوق الذکر، از صندوق نیز خسارتی دریافت کرد ، صندوق حق استرداد و بازپس گیری مبالغ مذکور را دارد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید.

امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *