قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۱۸

 

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۱۸ـ آیین نامه مربوط به تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه  ارائه تخفیفات ، افزایش یا تقسیط آن توسط بیمه مرکزی تهیه میگردد و پس از تأیید شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

عوامل زیر باید در تهیه آیین نامه مذکور مورد توجه قرار گیرد.:

الف ـ ویژگیهای وسیله نقلیه از قبیل: نوع کاربری ، سال (مدل) ساخت و وضعیت ایمنی وسیله نقلیه.

ب ـ سوابق رانندگی و بیمه ای دارنده وسیله نقلیه ، از قبیل: نمرات منفی و تخلفات ثبت شده توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موضوع قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، میزان خسارت های پرداختی توسط بیمه گر یا صندوق، بابت حوادث منتسب به وی.

پ ـ رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه از قبیل: موتورسیکلت و خودروهای سواری ارزان قیمت

در تهیه آیین نامه موضوع این ماده واحده باید ملاحظات اجتماعی در تعیین حق بیمه وسایل نقلیه پرکاربرد اقشار متوسط و ضعیف جامعه را مدنظر قرار دهد.

* تبصره۱ـ بیمه مرکزی مکلف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی ایجاد نماید که حداکثر تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگی های «راننده» فراهم نماید ، تا آن زمان، سوابق رانندگی و بیمه ای شخصی که پلاک وسیله نقلیه به نام او میباشد و خسارت های پرداختی بابت حوادث منتسب به وی ، ملاک عمل قرار گیرد.

* تبصره۲ـ در آیین نامه موضوع این ماده نحوه تخفیف و یا افزایش در حق بیمه ، بصورت پلکانی و متناظر به تفکیک ، در مورد خسارات مالی و بدنی تعیین میگردد.

* تبصره۳ـ نرخ نامه حق بیمه موضوع این قانون در ابتدای هر سال با رعایت آیین نامه مصوب هیأت وزیران به وسیله بیمه مرکزی محاسبه شده و بعد از تأیید شورای عالی بیمه، ابلاغ میگردد. در جلسات شورای عالی بیمه برای تعیین نرخ نامه موضوع این تبصره ، دبیر کل اتحادیه(سندیکا) بیمه گران و دو نفر صاحب نظر به انتخاب اتحادیه (سندیکا) بیمه گران ایران با حق رأی شرکت می نمایند. همچنین رئیس کل بیمه مرکزی در جلسات مذکور حق رأی خواهد داشت.

* تبصره۴ـ شرکتهای بیمه می توانند تا سقف دو و نیم درصد (۵/ ۲ درصد) کمتر از نرخهای مصوب شورای عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند و تحت عنوان تحفیف باری بیمه گذاران در نظر بگیرند.  اعمال تخفیف بیشتر از دو و نیم درصد (۵/ ۲درصد) توسط شرکتهای بیمه، منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی می باشد.  بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت و شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت پذیری شرکت های بیمه را مدنظر قراردهد. همچنین شرکتهای بیمه می توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به مشتریان، با تأیید بیمه مرکزی تا دو و نیم درصد (۵/ ۲%) بیش از قیمتهای تعیین مصوب  توسط بیمه مرکزی، از بیمه گذار دریافت نمایند.

تبصره۵ ـ شرکتهای بیمه وظیفه دارند در چارچوب ضوابط مربوط نسبت به اعطای تخفیف به رانندگانی که دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را سپری کرده اند و موفق به اخذ گواهینامه مربوط گشته اند، اقدام نماید. آیین نامه مربوط به این تبصره به پیشنهاد بیمه مرکزی و نیروی انتظامی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید.

 امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *