گیاهان دارویی + نارنج

نارنج

مادر مرکبات را نارنج شناسایی کرده اند.  این درختی همیشه سبز از خانواده سدابیان  Rutaceae بوده که ارتفاع آن حداکثر به نه متر می‌ رسد. نارنج برای پیوند سایر از مرکبات از جمله نارنگی و پرتقال پایه بسیار مناسبی است. شکوفه‌ های تازه و معطر این درخت به بهار نارنج نامیده می شود. برگ‌های این گیاه درای شکل بیضی و نوک تیز بوده که دارای رنگ سبز و چرم مانند می باشد. میوه‌ترش و کمی تلخ آن ، به رنگ نارنجی بوده که خواص بسیار فراوانی دارد.

نارنج یکی از مرکبات بومی کشور عزیزمان ایران است که به شکل ویژه ای در استان‌های شمالی کشور شامل استان گیلان و مخصوصاً استان مازندران و استان گلستان و نیز استان فارس مورد کشت و پرورش قرار میگیرد. این درخت در مناطق نسبتاً گرم و مرطوب هم مشاهده میشود که در اینگونه شرایط آب ون هوایی باید شرایط خاصی برای پرورش آنها در نظر گرفت. خواستگاه اصلی این درخت از منطقه جنوب شرق آسیا، هندوستان و ایران زمین میباشد.

فضای نگهداری

شرایط نگهداری درخت نارنج باید در شرایطی باشد که که نور مستقیم و کافی آفتاب در معرض این گیاه باشد. این گیاه در سایه رشد نخواهد کرد و از بین خواهد رفت. همچنین خاک درنظر گرفته شده برای این درخت باید از نوع خاکهای مرطوب بوده و در مناطق گرم و مرطوب ، بهترین نتیجه از رشد این گیاه مشاهده شده است.. گستره‌ دمایی مناسب برای رشد و نمو این گیاه زیبا ، بین دوازده تا سی و هفت درجه سانتیگراد است و  فصل برداشت و رسیدن میوه‌های این درخت به وجود دوره‌های گرمایی در تابستان وابستگی مستقیم دارد.

میزان آبیاری

سطح آبیاری درختان به عوامل مختلفی از قبیل بافت خاک زیر پای درخت ، دمای محیطی و سن گیاه بستگی دارد. این درخت نسبت به کم آبی بسیار حساس می باشد. کم آبی و آبیاری با فواصل طولانی در کاهش میزان میوه دهی این درخت تاثیر مستقیمی دارد. بطور معمول و در آب و هوای معتدل ، هر هفته بین دو تا سه دفعه نیاز به آبیاری دارد لازم به ذکر است که بین هر آبیاری میبایست  حتماً سطح خاک خشک شده باشد. 

نور

این گیاه به نور مستقیم و کافی آفتاب نیاز مبرمی دارد. از دشمنان اصلی این درخت “سایه” است هرچه میزان سایه بیشتر باشد، میزان بیماری درخت بیشتر میگردد. لازم به ذکراست که شاید درسایه درخت رشد کند، ولی هرگز به شما میوه نخواهد داد. 

خاک مطلوب برای درخت نارنج خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد. خاک های لومی برای کاشت و پرورش این گیاه بسیار مناسب هستند ، همچنین ترکیبی از خاگ برگ و خاک معمولی نیز برای این گیاه خوب می باشد. برخی پرورش دهندگان نارنج اعتقاد دارند وجود مقداری ذغال در خاک این درخت به سلامت و رشد درخت کمک می‌ نماید . همچنین کود های کامل برای رشد و افزایش میزان میوه دهی این درخت مناسب می باشد.

 

امنیت و آسودگی خاطر را با شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر تجربه کنید. 
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶        ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *