جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + باغ گلشن طبس

باغ گلشن

باغ گلشن با توجه به موقعیت فیزیکی آن در خیابان تاریخی گلشن نیز به همین نام مشهور شده است ، در سالهای اولیه قرن سیزدهم هجری قمری یعنی سالهای اخرحکومت لطفعلی خان زند و در میانه به قدرت رسیدن آقامحمدخان قاجار و به دستور امیر محمدحسن خان عرب زنگویی، حاکم تون (فردوس) و طبس این بنای زیبا ساخت و احداث گردید.

امیر محمدحسن خان دارای اراضی و مستقلات بسیار زیادی در منطقه طبس ، فردوس ، بشرویه و گناباد بود که بخشهای زیادی از آن‌ها را قبل از درگذشتش وقف نمود. این وقف اموال مرحوم امیر محمدحسن خان در دو نوبت انجام شد. بار اول در سال ۱۲۱۸ هجری قمری که به وقف اول او معروف می باشد و بار دوم در سال ۱۲۳۴ هجری قمری که به وقف دوم او مشهور است. باغ گلشن نیز یکی از همین املاک وقفی آن مرحوم بوده که مربوط به مرتبه اول وقف او می باشد.

این باغ در تاریخ بیستم دی ۱۳۵۵ در دفتر ثبت آثار ملی ایران ثبت شد.

باغ گلشن از گذشته تا امروز

جهانگردان و گردشگران زیادی از باغ گلشن بازدید نموده اند کرده‌اند و چنان جذب زیباییهای این باغ گشته اند که توصیفاتی ادبی در نوشته های آنها درخصوص باغ گلشن به چشم میخورد. همسر آندره گدار ، معمار معروف فرانسوی نوشته «در این باغ استخری بزرگ با فواره های زیادی موجود است که آب یعنی این ماده‌ با ارزش را مانند تحفه‌ای به آسمان میفرستد.»

سون هدین سوئدی هم که در سال ۱۹۰۶ میلادی به طبس سفر کرده بود در باره کیفیت معجزه آسای آب جاری باغ گلشن هیجان زده شده بود. همچنین میرزا خانلرخان اعتصام‌الملک که در سال ۱۲۹۴ هجری قمری سفری به طبس سفر داشت ، درسفرنامه خود، این باغ را به زیبایی وصف نموده است. پایگاه اینترنتی دیلی تلگراف در دومین شماره‌ بخش باغگردی خود ، باغ گلشن را از دسته باغهای زیبای جهان یاد کرده و توصیفاتی در مورد آن ارائه کرده است. 

طراحی باغ گلشن

باغ گلشن که دارای مساحتی در حدود هفت هکتار بوده ، با طولی در حدود ۲۶۶ متر و نیز  عرضی در حدود ۲۶۰ متر ، تقریبا به شکل مربع می باشد. دارای دو خیابان اصلی متقاطع بوده که محوطه‌ باغ را به چهار مربع بزرگ قسمت کرده است و هر یک از این مربع ها با گذرگاه های کوچکی که دارند بصورت کرت بندیهای چهارگانه تقسیم بندی شده گشته اند. در میان این باغ ، استخر بزرگی دیده میشود که  که دارای سه فواره‌ طبیعی می باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید       

 آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *