جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی در شرق شهرستان طبس واقع می باشد و مشتمل از مجموعه‌ای چشمه هایی است که از قسمتهای جنوبی کوه کش سیاه به‌سمت غرب در جریان می باشد. این چشمه که در طبس واقع شده بخاطرخواص درمانی که در خود دارد، دارای محبوبیت خاصی در بین گردشگران دارد؛ اما این همه جذابیتهای این چشمه نمی باشد،بلکه وجود چشمه های آب گرم و سردی که به موازات هم در یک دره وجود دارند، پدیده‌ اعجاب‌انگیزی را خلق می کنند که نظیر چنین پدیده ای را کمتر میوانید در جایی مشاهده نمایید.

بلندترین سد قوسی دنیا ، در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی وجود دارد ، بهمین دلیل شهرت این چشمه افزایش یافته است. وجود قبر زرتشیان که بسیار قدیمی هستند را میتوانید در  دیواره های تنگه از مناظر این دره زیبا است.

چشمه مرتضی علی شامل سه چشمه اصلی و تعدادی چشمه فرعی میباشد. چشمه اول ، قنبر نام دارد که به موازات دره و همراه با شیب آن، از شرق به غرب در جریان میباشد و آب آن سرد می باشد.  ۶ کیلومتر دورتر از چشمه مرتضی علی ، چشمه آبگرم مرتضی علی وجود دارد که نحوه شکل‌گیری و گرمای آن منتج از شکستگی و فشار گسلی زمین آن محوطه می باشد. آب این دو چشمه با هم جمع شده و در آخر بعد چند صد متر به آخرین چشمه یعنی چشمه جعفری ملحق سرازیر میگردند. آب این سه چشمه در پایین دست به سد خاکی نهرین می ریزد، که منبع اصلی تامین آب مزارع و باغات شهر طبس محسوب میگردد. 

برخی مواقع به این چشمه و دره ای که آب در آن جریان دارد،  کال سردر هم گفته میشود، زیرا رودخانه ای به نام سردر در مسیر چشمه وجود دارد .

از ویژگیهای قابل توجه چشمه مرتضی علی ، دیواره های بلند تنگه می باشد که در طول مسیر چشمه در اطراف گردشگران و مسافران ، خودنمایی می نماید. تنها با ۱۰ دقیقه راه رفتن به جایی میرسد که چشمه های آبگرم و آبسرد ، به وفور در انجا وجود دارد، که بزرگترین آنها به حمام مرتضی علی مشهور می باشد و بدلیل عمق زیادی که دارد عمدتا دارای کاربری شنا و آب تنی دارد.

در کنار همه این جذابیت هایی که طبیعت برای گردشگران خلق کرده ، خواص درمانی این چشمه است که دارای جذابیت خاصی برای مسافران و  گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از این چشمه،می باشد. مواد و املاح معدنی در آبگرم این چشمه دارای تاثیرات درمانی بسیاری از بیماریها را دارد. 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *