جاذبه های گردشگری استان گیلان + ییلاق دیلمان

 

ییلاق دیلمان

به جرات میتوان گفت دیلمان زیباترین ییلاق شرق استان گیلان است و یکی از بکرترین و دست نیافتنی ترین قسمتهای شمال کشور بوده و از مناطق دیدنی استان گیلان بحساب میاید. آب‌و‌هوای آن سرد و کوهستانی با چشمه های فراوان و لبریز از آبهای معدنی و چشم‌اندازهای سبز زیبا و قله های پر از برف این ییلاق زیبا بسیار مشهور است.  دیلمان از دو بخش تشکیل شده ، پیرکوه و دیلمان . از سمت شمال به رشته کوه البرز و از سمت شرق به قله درفک محدود میشود. از نظر تاریخی ، دیلمان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری در ایران بشمار می آید ؛ به‌طوری که بخشی از آثار زندگیهای غارنشینی و ابزارآلات و ظروف مسی و مفرغی و سفالی کشف شده در این منطقه گویای این است که این منطقه از ۲۰۰۰ سال قبل میلاد مسیح دارای ماهیت مسکونی بوده است.

کلمه دیلمان در زبان گیلکی بصورت «دیلمون» نیز معروف است. این کلمه با ترکیب سه واژه «دیل»، «ام» و «ان» تشکیل شده ،  واژه «دیل» به معنی مکانی که در آن دام نگهداری میگردد، و نیز واژه «ام» به معنی بلند بودن منطقه حکایت دارد و هم چنین واژه  «ان» پسوندی مکانی می باشد. با این شرح ، معنی دیلمان بعبارت ” مکان بلندی که در آن دامداری میشود ” می باشد.

در دیلمان مهری استوانه‌ای یافت گردید که در موزه لنینگراد نگهداری میگردد و مربوط به پنج هزار سال قبل می باشد. البته یافته‌های این منطقه فقط همین مورد خاص نیست بلکه و اثرات و اشیای بیشمار دیگری نیز در این محوطه کشف شده که متاسفانه بسیاری از انها بصورت قاچاق از کشور خارج گردیده است. 

جاهای دیدنی دیلمان

دیلمان بجز  آب‌و‌ هوای عالی و مناظر بکر و زیبا، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری بوده که بشرح زیر است:

 

 آبشار لونک

قلعه کو‌تی

تی تی کاروان‌سرا

قلعه گرما‌ور

حمام تاریخی دیلمان

امامزاده سید صالح

امامزاده سید ابراهیم

امامزاده سید اسماعیل

بقعه امامزاده تورار

قلعه کوتول شاه

منطقه گردشگری ابی نام

منطقه باستانی کوه پس

غار اسپهدان 

غار لوعلی 

با وجود اینکه در حال حاضر دیلمان محدود به منطقه نسبتا کوچکی میگردد ؛ ولی در زمانهای گذشته دیلمان نام بخش بزرگی بوده که محدوده جغرافیایی ان بدین شرح بوده که ، از غرب گیلان تا شهر بابل محدود بود و از جنوب تا شهر قزوین ادامه داشته است. تا  قرن ششم ، رودهای سپیدرود و شیرود مرز‌های غربی و شرقی این منطقه را تشکیل میدادند.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک کنید

 

 

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *