جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + روستای نایبند

روستای نایبند ماسوله کویر

روستای نایبند طبس از نمونه های اصلی معماری پلکانی در استان خراسان جنوبی می باشد که از آن تحت عنوان ماسوله کویر یاد می نمایند. این روستا بحدی شگفت انگیز می باشد که شبیه یک جزیره سبز در بین کویرمی باشد. زندگی در این جزیره سبز به لطف آب قنات های آن برای سالیان درازی است که جریان دارد و باعث شده بهشتی زیبا در دل کویر خشک لوت تشکیل شود.

روستای نایبند بدلیل داشتن بافت سنتی و گلی ، از نعمات زیادی از قبیل درختان مرکبات و نخل و نیز چشم‌اندازی بسیار زیبا و برجهای دیده بانی و چشمه های آبگرم و آبسرد حتی حیوانات خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی برخوردار است که باعث جذب گردشگران و طبیعت دوستان به ان منطقه می شود.

روستای نایبند که در دفتر آثار ملی ایران ثبت شده از روستاهای منحصر به فرد کشور ایران می باشد که در کویر لوت جای گرفته است، و تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری آن، هیچ روستا و آبادی به چشم نمی آید. روستای نایبند از مناطق زیبای طبس در دهستان کویر وجود دارد و براساس سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۴۲۷ نفر (۱۲۶خانوار) دارد.

منطقه نایبند در محیطی کویری قرار گرفته است.  وجود کوه های علی آباد ونیز آب شلمه وهمچنین کوه نایبند ، این روستا را به منطقه ای کوهستانی مبدل کرده است.از صحنه های بکر این روستا در لوکیشنهای فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) استفاده شده است.

علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی این روستا، منطقه، آنچه که مورد علاقه دوستداران محیط زیست قرار گرفته،  یوزپلنگ ایرانی می باشد. منطقه نایبند از معدود مناطقی است که بصورت بکر باقی مانده و این شرایط بهترین وضعیت برای زیستگاه یوزپلنگ آسیایی می باشد.

بر اساس تحقیقات و پژوهشهای تاریخی انجام شده، سابقه مناطق مسکونی نایبند به دوران قبل اسلام برمی‌گردد ؛ وقتی که اولین ساکنان روستای تایبند برای سکونت در این محل به ایجاد فضاهای مسکونی اقدام کردند، در بدو امر در حاشیه جنوبی صخره سکنی گزیدند . وجود حفره هایی مانند غار در خیلی از مناطق این روستا، شاهدی بر این ادعا می باشد که در دوران غارنشینی در آن ها زندگی در جریان بوده است.  امروزه این حفره ها و دالانها بعنوان محلی برای نگهداری دامها و انبار حیوانات مورد استفاده قرار میگیرند. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *