جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + کال جنی

کال جنی

کال جنی که نام دیگر ان دره جنیان است ، منطقه ای رمزآلود در شهر طبس می باشد؛ دره ای بسیار زیبا ،  وهمناک و پر از شگفتی ، که از جاذبه های طبیعی ایران محسوب میگردد، و به گفته بومیان، محل زندگی جن ها و ارواح می باشد. در این مقصد مرموز و جذاب قادر خواهید بود با تماشای طبیعت بی نظیر یا تمدنی باستانی وقت بگذرانید و تجربه‌ای متفاوت در دل کویر را کسب کنید.

در مسیر رسیدن به دره جنیان که یکی ازمناطق زیبای طبس محسوب میگردد، در همان ابتدای راه ، با چشمه سارها و درختان نخل و نیزارهای زیبا مواجه می شوید که شما را جنان جادو مینماید که به داخل دره حذب میکند. این دره زیبا از سال ۱۳۹۶ با نام کال جنی در دفتر آثار طبیعی ملی ایران ثبت گردید و سالانه هزاران مساهر و گردشگر داخلی و خارجی را بسمت خود می کشاند. 

علل شکل گیری دره کال جنی متاثر از عوامل زیادی بوده از جمله عواملی مانند بستر فرسایش پذیر ، زیاد بودن شیب طولانی رودخانه ارمیغان و بارانهای فصلی و فراخاست دائمی منطقه که در طول سالیان متمادی ، باعث تشکیل این پدیده حیرت انگیزی شده اند.

رودخانه ازمیغان بعد از ورود به زمینهای آبرفتی ، بستر خود را گود می کند. البته بیاد داشته باشید که علت اصلی تشکیل پیچ و خمهای مسیر رودخانه ، مقاومت سنگها بوده است.

نام رمزآلود دره کال جنی از دو بخش «کال» و «جنی» تشکیل گشته است. کال بمعنای دره یا مسیر خلق شده توسط سیلابها و جریان آب می باشد، طبق رایاتی که اهالی و بومیان این منطقه می گویند، این دره در گذشته بسیار ترسناک بوده و محلی برای زندگی جنیان و ارواح بود؛ بهمین دلیل  کلمه “جنی” بخش دوم بنام این دره اضافه کرذید. شکل و ساختار این دره بگونه ای است که وزش باد  ( مخصوصا در هنگام شب که میزان وزش باد بیشتر میگردد ) و عبور آن از میان شکافهای دره، باعث ایجاد صداهای عجیب و غریبی میگردد. بومیان و اهالی باصفای این منطقه در واقع، صدای وزش باد در میان سنگها را می شنیدند و فکر میکردند که صداهای عجیب غریب و رعب انگیزی که در انجا می شنوند  مربوط به حضور جنها در این دره می باشد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *