جاذبه های گردشگری استان گلستان + کاخ محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار از آثار تاریخی بجامانده از عصر قاجاریه و از مناطق بسیار دیدنی گرگان می باشد. خواستگاه اصلی عهد قاجاریه شهر گرگان یا استرآباد قدیم بوده است. بهمین دلیل در زمان حکومت قاجاریه ، بعنوان یکی از شهرهای اصلی ایران بوده و حاوی آثار تاریخی زیادی از آن عصر ، در خود می باشد. گرگان مضاف بر اینکه یکی از مراکز قدرت قاجاریه محسوب میگردد ، دارای موقعیت استراتژیک تجاری بوده است.  دقت در تجارت و روابط اقتصادی خارجی دولت قاجاریه نشان از این است که در این زمان ، قاجار دارای بیشترین روابط تجاری با روسیه بود، که واسطه چنین ارتباطی ، شهر استرآباد بعنوان شهر مرزی ایران بود.

از بازمانده های عمارات و بناهای تاریخی و آثار باستانی تاریخی عهد قاجاریه در گرگان، خانه های تاریخی شهر و عمارتهای تجاری و یا تفریحی می باشند.

کاخ سلطنتی آقامحمد خان قاجار ، بنا بدستور شاهی ، در سال ۱۱۵۶ خورشیدی در باغ عباس خانی در این شهر گرگان ، ساخت این بنا شروع شد. کاخ آقا محمدخان قاجار در گرگان تنها اثر بازمانده ساختمان دولتی بوده و دارالحکومه وی محسوب می شود.

کاخ آقا محمدخان گرگان مجموعه ای از ساختمانهایی است که دارای بخشهای مختلفی است.  عمارت کلاه‌ فرنگی عباس‌خانی ، ساختمان دارالعماره و دارالحکومه از بخشهای مختلف این مجموعه می باشد. عمارت کلاه فرنگی کاخ در غرب محوطه مجموعه ساختمان مذکور قرار گرفته و بعنوان سرای پذیرایی حاکم استرآباد مورد استفاده قرار میگرفت. درالحکومه از بخشهای معروف دارالحکومه بوده دارای ساختمانی زیبا بود. ظاهر کاخ آقا محمدخان در گرگان شباهتهای زیادی به دیوانخانه ساری و تخت مرمر تهران دارد.

 جیمز موریه در حدود ۲۰۰ سال پیش از این کاخ زیبا دیدن کرده و در یادداشت های خود آنرا نقاشی کرده است. وی در در یادداشتهای خود وصفی به شرح زیر از کاخ مذکور ارائه کرده است:

درب ورودی باغ دارای طلاکاری و نقاشی شده است و از میدانی که به درب اصلی کاخ ختم میشود عبور میکند. مسیری را دیدم که از درب ورودی بنا به درون محوطه  داخل میشود. دو طرف این راه، درختان مرکبات زیبایی به چشم میخورد که محوطه ای دل انگیز را در بخش ورودی محوطه کاخ آقا محمدخان بوجود اورده است و به زیبایی آن می افزاید. قسمت آخر این راه به دیوانخانه عالی که دارای  دو ستون چوبی است ، ختم میشود. بر روی ستون ها نقشهایی از قهرمانان قدیم ایران رسم شده بود. مهمترین قسمت اداری کاخ آقا محمدخان قاجار، بخش دیوانخانه می باشد. در دو طرف دیوانخانه، اتاق‌های وسیعی وجود دارد که نقاشیهای خیره کننده ای داشت.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *