جاذبه های گردشگری استان گلستان + تپه بازگیر

 

تپه باستانی بازگیر

تپه باستانی بازگیر در بخش جنوب شرقی روستایی با همین نام بازگیر ، در کناره ضلع غربی رودخانه ترکولو و نیز در دو کیلومتری شمال شهر مینودشت که در قسمت شرقی استان گلستان واقع می باشد از مهمترین و همچنین ارزشمندترین آثار تاریخی فرهنگی منطقه محسوب میگردد که قدمت و پیشینه ای این اثر تاریخی به بیش از ۶ هزار سال قبل برمیگردد. شایبان ذکر است که تا امروز اکتشافات زیادی درخصوص دوره های فرهنگی مس و سنگ انتقالی و مفرغ قدیم  ومفرغ پایانی  و آهن و نیز دوره اشکانی و همچنین دوره اسلامی در این ناحیه انجام شده است.

از جمله قطعات قدیمی که در تپه بازگیر کشف شد میتان به یک بنای بخصوص یادمانی و بیش از ۷۰۰ قلم از اشیای مسی باستان متعلق به دوره مفرغ پایانی اشاره نمود. این اثر تاریخی و باستانی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ تحت عنوان یکی از آثاری ملی کشور ، در دفتر ثبت آثاری ملی ایران شد.

باید ذکر کرد که بعلت واگذاریهای غیر اصولی زمین در این منطقه به موسسات و افراد حقیقی و حقوقی در سالهای اخیر ، و همچنین ساکنین قدیمی ، این منطقه دستخوش اتفاقات ناگواری در خصوص اثار باستانی پنهان در خود شده است. حریم تپه باستانی بازگیر مینودشت باید با تخصیص اعتبار جهت خرید واحدهای مسکونی در حریم این محوطه باستانی  ۶ هزارساله آزاد گردد. اخباری وجود دارد که نشان میدهد طرح مربوط به اجرای این کار تهیه شده است. قطعا آزاد سازی حریم این منطقه باستانی میتواند تاثیر بسزایی در جذب مسافران و گردشگران داشته باشد.تپه باستانی بازگیر یک سایت موزه باارزش فرهنگی و تاریخی برای مردم منطقه و استان است.

مردم منطقه تپه باستانی بازگیر را یک سایت موزه با ارزش فرهنگی و تاریخی برای خود میدانند و احساس مسئولیت بخصوصی به حفظ و نگهداری این منطقه دارند. محوطه تپه باستانی بازگیر دارای ۲۱ پلاک ثبتی بوده که عمده مالکان اصلی آنها وفات یافته اند و در حال حاصر وراث قانونی آنها مالک آن زمینها و خانه های هستند که طبق بررسیهای بعمل امده توسط کحارشناسان فرهنگی، عموم این مردم از اهالی و دوستداران فرهنگ و تاریخ بوده و در صورتیکه اقدامی برای خرید این املاک و خانه ها از آنها انجام شود، قطعا این مردمان خون گرم و مهمان نواز ، بیشترین همکاری لازم را با سازمانهای ذیربط خواهند داشت.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *