جاذبه های گردشگری استان گیلان + باغ محتشم

 

باغ محتشم

باغ محتشم رشت که در حال حاضر به نام پارک شهر رشت خانده میشود،از جاذبه های دیدنی و  قدیمی‌ترین پارک شهر رشت محسوب میگردد. این باغ دارای دو بخش مکانیزه و باغ می باشد. قدمت باغ محتشم به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار برمیگردد.

رودخانه گوهررود با انحنای منحصر به فرد خودش ، از قسمت جنوبی این باغ عبور میکند و زیبایی محیط را چند برابر می سازد. علاوه بر آن بوستان مذکور دارای یک برکه اب طبیعی با دو فواره زیبا در کنار درختان قدیمی می باشد.

محل دقیق باغ محتشم رشت در خیابان حافظ ، در مجاورت رودخانه گوهر رود می باشد. 

تاریخچه باغ محتشم رشت

مالک و بانی باغ محتشم رشت، اکبر خان بیگلربیگی ، از مالکان طراز اول ایران در دوران ناصری و اجاره‌ دار گمرکات شمال کشور بوده است. نقل است که همگی موارد مربوط به غرس نهال ها ، خیابان کشی و همچنین احداث عمارت تابستانی که در آن بنا شده که معروف به عمارت کلاه فرنگی بوده ، تماما تحت نظارت شخص اکبر خان انجام شده است.

با درگذشت اکبر خان این باغ به تنها دختر او ، به ارث واگذار شد. او هم با پسرعموی خود یعنی صادق خان اکبر محتشم الملک (سردار معتمد بعدی) ازدواج کرده بود، و از این تاریخ بود که نام این باغ را به نام محتشم شهرت دادند. 

وسعت اولیه باغ محشتم، چند برابر مساحت فعلی آن بوده است ؛ ولی با توسعه شهر رشت و افزایش میزان خودروهای در اختیار مردم و لزوم ایجاد خیابانهای جدید ، از وسعت آن کم شد. در ۳۰ سال گذشته قسمتی از این باغ به احداث بنای استانداری و شهربازی اختصاص یافت و از وسعت این باغ کاسته شد. در انتهای این پارک رودخانه‌ زیبایی جریان دارد که قبلا جهت ماهیگیری استفاده می شد ولی امروزه بعلت ریختن فاضلابهای شهری و بیمارستانی به داخل آن ، آلوده بود و غیر قابل استفاه می باشد.

امکانات رفاهی متنوعی باغ محتشم رشت

– زمین ورزشی

– زمین بازی کودکان

– وسایل ورزش همگانی

– نمازخانه 

– میزهای تنیس

– دیواره سنگ نوردی

– سرویس بهداشتی

– نیمکت های استراحت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *