جاذبه های گردشگری استان مازندران + پل ورسک

پل ورسک

پل ورسک از با ارزشترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور عزیزمان ایران ، محسوب میگردد. این پل به همت یک شرکت دانمارکی ساخته شده است. اهمیت تاریخی و مهندسی این پل بحدی است که در فهرست آثار ملی کشورمان  به ثبت رسیده است.

رخسار و جلوه زیبای این پل که در طبیعت کوهستان البرز قرار گرفتهاست ، هر گردشگری را ترغیب می‌نماید که حتی برای مدتی کوتاه ، توقفی در طول این مسیر نماید و ضمن بازدید از این پل زیبا، عکسهای یادگاری و بیاد ماندنی را برای خود و خانواه اش ثبت نماید.

در قسمتهای کناره رودخانه ورسک هوای بسیار مطبوعی در کنار مناظر چشم انداز آن ، وجود دارد آبشار موجود در نزدیکی پل وروسک در شرق روستای ورسک بوده که بهار و تابستان از بهترین زمانهای مناسب جهت بازدید این آبشار زیبا محسوب می شود.

پل ورسک کجاست

موقعیت فیزیکی پل ورسک عبارتست از شهرستان سوادکوه، روستای ورسک که در استان مازندران واقع شده است.  تمام زیبایی و درخشش این این پل بعلت این است که در مسیر زیلی شمال کشور ، بر روی دره‌ ورسک (عباس‌آباد) ساخته شده است. فاصله جاده ای بین پل ورسک تا بخش جنوبی شهرستان زیرآب حدود چهل و پنج کیلومتر و نیز تا شهرستان قائم شهر حدود هشتاد و پنج کیلومتر میباشد.

برای رسیدن به پل ورسک، باید از محور فیروزکوه بروید . اگر از تهران قصد سفر دارید باید ، ابتدا به‌ بخش جاجرود و نیز گیلاوند به مسیر خود ادامه دهید تا در ادامه به شهر فیروزکوه خود را برسانید. پس از این شهر ، از روستاهای گدوک و شورآب نیز می گذرید که رسیدن به روستای ورسک چشم‌انداز بسیار زیبایی از پل ورسک ، تقدیم دیدگان گهربار شما میگردد.

دلیل نام گذاری پل ورسک

خیلی از افراد اعتقاد دارند که علت نامگذاری این پل از روی روستانی وروسک در نزدیکی آن ، استخراج شده، که این عقیده اشتباه است زیرا در زمان احداث این پل، روستای ورسک موجود و کوه‌های اطراف آن با نام عباس آباد مشهور بودند ، بر اساس روایتی دیگر، نام این پل از روی نام سازنده این اثر فنی مهندسی که بنام مهندس «شژا ووسک» مشهور بود ، گرفته شده که در ساخت پل مشارکت سازنده ای داشت که التبه سندی در این خصوص وجود ندارد.

روایتی دقیقتر این است که روییدن درختچه‌ای به نام «ورس» در حوالی ان بخش ، وجه تسمیه این پل است،  و از همین رو پل مذکور و حتی روستای نزدیک به آن با نام  ورسک مشهور شدند. با این همه، نام پل در بیست و سوم تیر ماه سال هزار و سیصد و بیست و چهار (۱۳۲۴) با پیشنهاد وزارت راه به پل پیروزی تغییر نام  پیدا کرد.

سازنده پل ورسک 

طراحی این پل زیبا و هوشمندانه بدست مهندس اتریشی بنام «لادیسلاوس فون رابسویچ» (L. Von Robcevidc) انجام شد. این مهندتس کارکشته در انروزگار طی مصاحبه‌‌ای گفته بود:

در روزیکه طرح احداث پل ورسک را تهیه کردم ، سایر مهندسین با نظر حیرت به آن نگاه میکردند و اجرای نقشه و نیز احداث آن را در شمار یکی از بزرگترین فتوحات علم مهندسی میدانستند. حال که این پل احداث شده، همه، من و رفقایم را تحسین و تشویق می‌نمایند و آن را در زمره بهترین پلهای قشنگ و شاهکار مهندسی محسوب میکنند.

قبر سازنده پل ورسک

از دیگر مهندسان ساخت پل ورسک مهندس اتریشی «والتر اینگر» بوده که گفته میشود در هنگامی که پروژه سه خط طلا در حال تکمیل بود، از روی پل به پایین پرت شد و وفات یافت  و آن مرد را در همان روستای ورسک دفن نمودند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *