گیاهان دارویی + کرفس

 

گیاه دارویی کرفس

کرفس از گیاهان بسیار قدیمی در طب سنتی است که مصرف آن برای تمام رده هعای سنی بسیار سفارش شه است.
گیاه کرفس ضد روماتیسم ، ضد عفونی کننده مجاری ادراری ، آرامبخش ، نقرس مخصنوصا آرتریت روماتوئید است. برگ و ریشه این گیاه ملین ، ضد نفخ ، مدر ، تقویت کننده معده ، قاعده آور و نیز تب بر می باشد.  برای درمان سنگ های کلیه و مثانه ، نیز از دست دادن اشتها و خستگی بسیار موثر است. در مواردی که  استعمال خارجی داشته باشند ، باید برگ له شده تازه این گیاه را بر روی محل ضرب خوردگی قرار دهید. ترکیب ریشه این گیاه به همراه گیاه مارچوبه و کوله خاس و رازیانه و جعفری جهت دفع سنگ کلیه کاربردهای معجزه آسایی دارد.
کرفس مکمل مناسبی برای ایجادطراوت و زیبایی پوست و مو است و مصرف آن  برای به تقویت لثه ها موثر است. اسیدهای چرب کرفس ،  اشتها آور است و پتاسیم موجود در آن بجز تحریک ادرار نیز در کاهش فشار خون موثر است. مصرف برگ و ساقه های کرفس برای افرادی که از ناراحتی های گوارشی و یبوست در رنج هستند ، خیلی موثر می باشد. مصرف این گیاه به انسانهای مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و چربی خون بسیار توصیه شده است.

مکانیسم اثر کرفس

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم تاثیرات کرفس
تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده ثابت کرده که دانه گیاه کرفس دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان می باشد و برای بالا بردن مقاومت کبد و طحال استفاده میگردد  و نیز خاصیت ضد سرطان و تکثیر سلولی آن مورد توجه است. ترکیب آپیئین کرفس که یکی از اجزای اصلی این گیاه است دارای اثرات مهار کنندگی و کنترل بر تولید نیتریت می باشد. تحقیقات نشان داده که ترکیب آپی ژنین کرفس ، تولید پراکسید هیدروژن و ایمونوگلوبین E را که در  القا کنندگی  تمایز هیستامین موثر است را کنترل می نماید ، همچنین اثر کنترلی روی سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز هم دارد و مکانیسم عمل ضد التهاب آن از طریق کنترل و مهار متابولیسم اسید آراشیدونیک می باشد. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه بر فعالیت تیروئیدی اثرات کنترلی دارد و همچنین باعث مهار فعالیت آنزیم تیروپراکسیداز شده که در نتیجه کاهش سطح هورمون های تیروئید خواهد شد. فلاونوئیدها چون شباهت ساختاری زیادی با هورمون های T3 و T4 دارند بصورت فیدبک منفی بر فعالیت هیپوتالاموس- هیپوفیز اثرگذار می باشند. ترکیب کوئرستین این گیاه بر فعالیت دیدیناز I تاثیر گذار است. ترکیب های موجود در کرفس باعث کم شدن سطح کلسترول شده و نیز باعث افزایش تری گلیسیرید کبدی خواهد شد و برای کاهش فشار خون و تقویت قلب استفاده های گسترده ای دارد.
تحقیقاتی که در مورد کرفس انجام شده نشان داده که ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک موجود در کرفس با منیزیم و کلسیم اثر مثبتی در تقویت ماهیچه ها  علاوه بر خاصیت بالای آرامبخشی نیز بسیار تاثیر خوبی دارد دارد .
فارماکوکینتیک کرفس
کرفس از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و تر بوده و مصلح آن نعنا ، زیره و سکنجبین می باشد.

عوارض جانبی کرفس

هیچ گزارشی مبنی بر عوارض و ضرری در خصوص مصرف مقادیر معمولی این گیاه تاکنون ثبت نشده است
تداخلات دارویی و احتیاطهای مصرف کرفس
استفاده از گیاه کرفس در بیماران زیر توصییه نمی گردد:
– افراد مبتلا به التهاب حاد کلیوی
چون اثرات تحریکی ترکیبات مونوترپنی و ترکیبات فتالید (Phthalide) که در اسانس و عصاره گرفس موجود است ، باعث ترشح ادرای می شود.
– زنان باردار در دوران بارداری به دلیل اثرات قاعده آور کرفس و نیز تاثیرات تحریکی رحم
هنگام استفاده از این گیاه نباید خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید ، چون گیاه کرفس به دلیل وجود ترکیبات فورانوکومارین ها ، نور خاصیت سمی پیدا می کند.
زندگی با امنیت را با بودن درکنار ما تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *