جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + روستای ماخونیک

 

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان می باشد. این روستا در شهرستان سربیشه قرار دارد و مکانی پر از رمز و رازهای عجیب و غریب بوده و جالبتر اینکه مردمانی عجیب‌ تر را میتوان دید که باورها و سنتهای خاص و منحصربه فردی دارند. این روستا به سرزمین لی لی پوت‌ها و شهر آدم کوتوله ها مشهور شده است و درازی بلندقدترین فرد این روستا کمتر از یک مترو نیم می باشد. 

آداب و رسوم و باورهای مردمان ماخونیک:

–  هر کسی که به شهر مهاجرت کند ، از جامعه ماخونیکی ها طرد میگردد و میزان جابجایی آنها منحصر به کلاته های منطقه ماخونیک می باشد. آنان تحت هیچ شرایطی (حتی فقر و تمام مشکلات معیشتی ک داشته باشند) حاضر به ترک روستا نیستند.

– در نزد ماخونیکی ها تجاوز به اموال دیگران بی معناست زیرا مردمانی صلح‌‌ طلب بوده و حتی شکار هم نمیکنند. آداب و رسوم آنها از نحوه قضاوت تا روشهای کشاورزی و نیز چگونگی تقسیم ارث وحتی بازیها ، همگی از گذشته‌های دور به انها رسیده و هیچ تغییری نکرده است.

– زمینهای کشاورزی مینیاتوری این روستا بطور کاملا عادلانه  و با شرکت بین همدیگر تقسیم کرده اند بگونه ای که گاهی حتی دانه ای زردآلو را به قسمتهای مساوی تقسیم میکنند بنحویکه حتی گاهی ممکت است سهم یک خانواده از یک درخت عناب تنها چند دانه عناب در طی یکسال باشد. آنان تا ۸۰ سال پیش برایشان شناخته شده نبود و نان گندم مصرف نمی کردند. 

– این مردمان تا همین ۵۰ سال قبل حتی کارهای عادی را نیز انجام نمی دادند ، حتی چای گوشت مصرف نمی کردند و سیگار نمیکشیدنند و اینگونه کارها را از گناهان و حرامات الهی می دانستند. تلویزیون را بعنوان شیطان می دانستند و کودکانشان هرگز اجازه تماشای تلویزیون ، این وسیله سحر و جادو را نداشتند.

–   اگر فردی بیمار گردد، باید او را به شکافی که مانند غار در دل کوه است می برند و درمانش میکنند.

–  قوم و قبیله در شکل و بافت این روستا تاثیر دارد بنحویکه طبق مقررات اجتماعی این روستا، هر شخصی علاوه بر مالکیت منزل خودش، حق مالکیت محدوده جلوی خانه‌اش را هم دارد و غیر از خانواده و اقوام نزدیک او ، کسی اجازه ساختن خانه در محدوده جلوی خانه او را ندارد. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *