جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + شهر تاریخی نون

شهر تاریخی تون (فردوس)

شهر فردوس مرکز شهرستان فردوس می باشد. اسم ین شهر تون قدیم و فردوس کنونی بوده و از شهرهای بسیار قدیمی خراسان بزرگ محسوب میگردد که در حاشیه کویر نمک ، از گذشته از باراندازهای مهم شرق به غرب ایران بحساب می آمد. 

دلایل و شواهد قدیمی حاکی از آن است که «تون» در گذشته اهمیت و اعتبار تاریخی داشته و جمعیت زیادی در آن ساکن بودند که بویژه تا دوران اقتدار اسماعیلیه و حتی قرنهای بعد آن ، به ولایت قهستان متعلق بوده و درکنار شهر قاین یکی از دو شهر مهم آن مناطق محسوب میگردید. 

در دهه های  اخیر که از اهمیت قدیمی این شهر کاسته شد،  با این شهر با شهر طبس با همدیگر منطقه واحدی را شکیل دادند که عبارت “تون و طبس” بجای “تون و قاین” معروف گشت.

اولین کتابی که به صراحت در مورد شهر نون ، شهری که در کناره کویر، یاد کرده، اشکال العالم جیهانی می باشد، که به اواسط قرن چهارم هجری تعلق دارد. در این کتاب ضمن شمردن نواحی بیابانی و کویر نوشته : ” از مکانهایی که بر کنـار این بیابان است . . . از سمت خـراسان، قهستـان و تون و طبـس و کریت و قاین”.

شهر تاریخی تون از جمله شهرهایی است که در سالهای اولیه دوره اسلامی در سرزمین خراسان بزرگ احداث شده و از بافت شهری برخوردار بوده و و دارای کهندژ و شارستان و حصار و برج و بارو نیز بود. مساجد جامع و کوشک از جمله تاریخی ترین آثار شهر تون می باشند. مسجد کوشک با داشتن طاقهای گهواره ای شکل عظیم و نیم ستون هایی میباشد که به زیر دیوارهای مرمت شده  در سال های بعد فرو رفته ، با مساجد صدر اسلام مانند تاریخانه دامغان برابری میکند. این بنا خشتی بوده که در خود کتیبه ای مربوط به سال ۵۵۴ هجری شمسی را در خود دارد، از باستانی ترین کتیبه هایی است که در شهر تون باقیمانده است.

آن چه مسلم است،«تون» از همان اوایل اسلام از شهرهای مهم منطقه بوده و جایگاه اقتصادی و اجتماعی خاصی داشته است

شهر تاریخی تون، در زمین لرزه ای که در سال ۱۳۴۷ رخ داد، بشدت خراب گشته و فقط اندکی از  بناهای قدیمی باقیمانده و بقیه ساختمان های آن از بین رفته است. پس از وقوع زلزله در این شهر، اهالی این منطقه از محل قدیمی خود ، به جای جدیدی رفتند که در مجاورت مکان قبلی بوده است.

 

 جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *