جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + آرامگاه بوذرجمهر

آرامگاه بوذرجمهر قاینی (آرامگاه بزرگمهر قاینی)

قائن یا قاین نام یکی از شهرهای مهم استان خراسان جنوبی می باشد که بعلت داشتن زعفران دارای شهرت جهانی می باشد. شهر قائن در قدیم دارای برج و بارو ، کهندژ و خندق و ارگ بود و همراه با شهر تون (فردوس امروزی) از شهرهای مهم ایالت قهستان بحساب میامد.

با وجود آب و هوای کویری این منطقه ، جاذبه های بسیاری در گوشه و کنار آن دیار بچشم میخورد که هر بیننده ای را محو تماشای زیبایی های طبیعی این سرزمین میکند. تا کنون در این شهر بیش از ۱۷۰ اثر باستانی مانند تپه ها و محوطه های باستانی ، قلعه و مسجد و مقبره و آرامگاه‌ و همچنین خانه های تاریخی و درختان بسیار قدیمی و کهنسال ، غارها و پناهگاههای سنگی قدیمی و دژهای زیرزمینی نیز کشف شده اند.

در حاشیه‌ جنوبی این شهر و بر دامنه‌ رشته کوه قهستان ، مقبره ای را میتوانید مشاهده کنید که متعلق به یکی از عرفای و نامدار ایرنی بوده که مایه فخر ایرانیان است، این شاعر بزرگ که در قرن چهارم و پنجم هجری قمری میزیسته کسی نیست بجز بوذرجمهر قاینی ، که بنای مقبره بوذرجمهر که بین قرن ۶ و ۷ هجری قمری ، بصورت چلیپایی و نیز با معماری زیبایی احداث شده است که این بقعه چهار ایوانی بوده و گنبدی برفراز ایوانها قرار گرفته است.

طاق ایوانها به شکل کلیل اجرا گشته ولی جرز اصلی طاقها بصورت نیمه بیضی باز ، تعبیه شده و بعداً با بکارگیری پوشش کاذب به شکل و شمایل کلیل درآمده است. از گچکاری برای تزیین داخلی بنا استفاده شده است و شکل کاربندی پیشانی ایوانها از نوع طاق‌نماهای جناقی ساخته شده است. تزیینات گچ کاری در زیر گنبد اصلی یکی از زیباترین قسمتهای این بنای دیدنی  محسوب گشته و لچکی های ۴ به ۸ آن دارای مقرنس ها و گچبریهای بطور کاملا هنرمندانه و خفیف در ان موجود می باشد. در این بنای زیبا اتاق‌های بسیار جالبی را میتوانید ببینید که یکی از آنها گنبد بسیار زیبایی دارد که با سنگ تزیین شده و یک اثر هنری دیدنی را نشان میدهد.

قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی (معرب: بوذرجمهر یا ابوذرجمهر) سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر دربار سلطان مسعود غزنوی بوده  وی به زبان فارسی و عربی تسلط زیادی داشته و حتی شعر می سروده است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید .

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *