جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + بند دره بیرجند

 

بند دره بیرجند، سدی در دل کویر ایران

یکی از جاذبه های گردشگری بیرجند «بند دره» می باشد. این جاذبه طبیعی، سدی تاریخی بوده و به سالهای اخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار میرسد، علت نامگذاری آن این است که آب از دره بالا به سمت پایین جریان دارد.

بند دره در فاصله ۵ کیلومتری از انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر تاریخی که بنام رشته کوه باقران است، واقع شده است. تاریخ ساخت بند دره مربوط به سال ۱۲۹۴ هجری قمری بوده و بدستور شخصی به نام شوکت الملک احداث گردید که یکی از بزرگترین و تاریخی ترین بند های کوهستانی این شهر بیرجند بحساب میاید. این بند یک سازه وزنی محسوب گشته و جهت تقویت دیواره‌ بندهای سد ، از پشت بند عظیمی در هنگام احداث سد ، استفاد شده است . در وسط دیواره این سد ، یک محفظه‌ عمودی بشکل چاه موجود است که بازای هر متر ارتفاع به سمت بند، یک دریچه‌ ای درنظر گرفته شده که به داخل بند راه پیدا میکند.

معماری بند دره براساس استفاده از شیارهای کوه امکان پذیر بوده و در مناسبترین بخش دره پایین ، روی طبقات رسوبی کف رودخانه را تشکیل داده اند، ساخته شده است. تاج این بنا در حدود ۳۱ متر بوده و عرض آن برابر با ۳ تا ۵ متر میباشد ، مصالح بکار برده شده در این سد شامل آجر و سنگ و ملات آهک و ساروج می باشند. نمای آجری بیرونی این سد نمانی زیبایی دارد ، ارتفاع تاج این سد  ۱۳ متر و طول دیواره آن ۳۱ متر و عرض آن در قسمت پایه ۸ متر و در قسمت‌ بالایی ۵ تا ۳ متر می باشد. با توجه به برنامه‌ ریزی های انجام شده ، در آینده‌ ای نه چندان دور ، این منطقه‌ شاهد امکانات گردشگری و جذب مسافر خواهد بود.

توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بیرجند که دومین استان کویری کشور محسوب میگردد، بهتر است برای فصول پاییز و زمستان برنامه سفر به این منطقه را برای خود در نظر داشته باشید، هرچند که فصل پاییز بهترین فصل برای کویرنوردی بشمار می آید. در پاییز از گرمای سوزان خبری نیست و هنوز سرمای آزار دهنده و طاقت ‌فرسای زمستان هم هنوز به آن منطقه نرسیده است.  زیبایی های بی نظیر و آب گیری های چشمه ها در فصل بهار بی نظیر است ولی بایسی کمی گرمای هوا را تحمل نمایید.

این سد زیبا در سال ۱۳۸۱ از سوی سازمان میراث فرهنگی در دفتر آثار ملی ایران ثبت شد.

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *