جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + چشمه دیگ رستم

چشمه  دیگ رستم

چشمه دیگ ‌رستم در خراسان جنوبی واقع شده که از چشمه هایی مبباشد که از جنس سلامت محسوب میگردد که بدلیل وجود گوگرد و املاح معدنی و همچنین حرارت بالای آب آن ، برای پیشگیری و درمان بسیاری از امراض  وبیماریها و مخصوصا دردهای رماتیسمی بسیار مفید است. این چشمه آبگرم به میزان  ۲۴۰ کیلومتری از شهر طبس فاصله داشته و دقیقاً بعد روستای نایبند و در  ۱۰ کیلومتری راور قرار گرفته است. چشمه کوچکی است که از زیر آن آب سبزرنگی در جریان است.

از نکات قابل توجه این چشمه این است که به دلیل صدای جوشیدن آب از حفره های  لابلای سنگهای اتشفشانی و نیز جوشش آب از زیر صخره های سنگی موجود در آن ، ناخودآگاه فکر و ذهن شبیه ساز آدمیزاد ، آن صدا را به دیگهای در حال جوش شبیه میداند ،نامهای اسطوره‌ای مانند چشمه سلیمان و چشمه  جمشید و چشمه رستم از نامهای رایج این چشمه است که در حال حاضر در بین اهالی منطقه بنام چشمه دیگ ‌رستم مشهور می باشد. دمای آب این چشمه در محل جوشیدن زیاد است ولی بعد از  طی مسافت ۲۰۰ متری، تمام گرمای خود را از دست داده و به استخری می ریزد که برای شنا استفاده میشود.

این چشمه گوگردی از چشمه های ابگرم معدنی معروف در شمال استان کرمان هم محسوب میگردد.

در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر میتوانید بخشی را مشاهده کنید که مملو از سنگهای آتشفشانی می باشد که این سنگهای آتشفشانی از نوع سنگهای بازالت هستند و بخشی از خواص درمانی این چشمه ناشی وجود مواد تشکیل دهنده همین سنگها در داخل آب چشمه نیز می باشد. لازم به ذکر است که وجود این سنگها در یادداشتها و نوشته های مربوط به سفرنامه های جهانگردان نیز ثبت شده است.

در این منطقه آتشفشانی قابل رویت نیست ولی علت وجود این سنگها در این منطقه این است که در اوخر دوران دوم زمین شناسی ، گسل نایبند با جابجایی زیادی مواجه گشت که باعث شد این سنگها به بیرون از زمین پرتاب شوند و در سطح وسیعی از زمین اطراف پراکنده شدند. 

چشمه های آبی خراسان جنوبی ، قطعاً از مظاهر و شکوه طبیعت کشور در این استان زیبا بوده که دارای ظرفیت گردشگری بسیار زیادی است.

این چشمه بعنوان یکی از زیباییها و دیدنیهای استان خراسان جنوبی در دفتر میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید 

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *