قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۴۳ + ۴۴ + ۴۵

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۴۳ـ بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه وظیفه دارند ترتیبی اتخاذ نمایند که بااستفاده از ابزار مناسب ، امکان شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه موضوع این قانون برای پلیس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه فراهم گردد.

ماده۴۴ـ دادن بار یا مسافر و یا ارائه هرگونه خدمات اصلی و جانبی به دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشند ، از سوی شرکتها و م‍ؤسسات حمل و نقل بار و مسافر درون شهری و برون شهری ممنوع می باشد. وظیفه نظارت بر حسن اجرای این ماده برعهده وزارتخانه های کشور ، راه وشهرسازی بوده تا حسب مورد ، شرکتها و مؤسسات متخلف را به مراجع مذکور در تبصره (۱) ماده(۳۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی معرفی کنند.

اگر مراجع یاد شده،  احراز تخلف شرکتها و مؤسسات مذکور را قطعی اثبات کردند ، پروانه فعالیت آنان از یک ماه تا یک سال معلق شده و در صورت تکرار تخلف یبرای بار چهارم به صورت دائم لغو فعالیت می گردند.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد امکان احراز اصالت بیمه نامه از طریق سامانه های الکترونیکی را بصورت آلاین (برخط) برای وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیز وزارت کشور فراهم نماید.

تبصره ـ هرگونه اعتراض به هر نوع تصمیمات مراجع دولتی موضوع تبصره (۱) ماده(۳۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، باید در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گیرند.

ماده۴۵ـ ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث و رفع توقیف از آنها ، توسط راهنمایی و رانندگی ، دفاتر اسناد رسمی و سازمانها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل از قبیل تعویض پلاک وسیله نقلیه ، تنظیم اسناد رسمی معاملات وسایل مذکور ممنوع است. عدم اجرای تکالیف فوق ، حسب مورد تخلف اداری یا انتظامی محسوب میگردد.

* تبصره ـ انتقال وسایل نقلیه اسقاطی به مراجع و نهادهای ذیربط و همچنین انتقال وسایل نقلیه مشمول خسارت بیمه بدنه به محل بیمه گر مربوطه ، از حکم این ماده مستثنی می باشد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید

 امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *