قانون بیمه شخص ثالث + ماده چهل ویک + چهل و دو

 

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۴۱ـ بمنظور ساماندهی امور مربوط به حوادث رانندگی ، دولت تکلیف دارد ، سامانه جامع حوادث رانندگی» را مطابق مقررات این قانون با مشارکت همه دستگاههای ذیربط ایجاد نموده و نسبت به روزآمد نمودن و تحلیل مستمر داده های اطلاعاتی آن اقدام نماید.

نیروی انتظامی ، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ( مراکز فوریت های پزشکی (اورژانس) و بیمارستانها) ، سازمان پزشکی قانونی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف هستند اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی را فوراً در سامانه مذکور درج نمایند.

قوه قضائیه نیز تکلیف دارد اطلاعات مربوط به آرای قضائی درخصوص حوادث رانندگی را در سامانه مذکور ثبت و درج کند.

دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون ، سامانه مزبور را راه اندازی کرده و دسترسی برخط ( آنلاین ) آن را برای کلیه واحدهای نیروی انتظامی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، شرکتهای بیمه ، صندوق و واحدهای قضائی فراهم نماید.

* تبصره ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است همزمان با تعویض پلاک وسیله نقلیه ، مشخصات مالک جدید را در «سامانه جامع حوادث رانندگی» ثبت نماید. همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز وظیفه دارد اسناد تنظیم شده در خصوص وسایل نقلیه مثل: نقل و انتقال ، وکالت و رهن را در سامانه مذکور ثبت نماید.

ماده۴۲ـ حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه موضوع این قانون ممنوع می باشد. کلیه دارندگان وسایل مزبور ، موظف هستند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی بهمراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی  و یا پلیس راه ، بیمه نامه شخص ثالث خودروی خودو را تقدیم کند. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه مکلف هستند از طرق مقتضی ، مثل دوربین های نظارت ترافیکی ، ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه نسبت به اعمال جریمه های مربوط اقدام نمایند. همچنین مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه مکلف هستند در صورت احراز فقدان بیمه نامه ، وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه موضوع این قانون را تا هنگام ارائه بیمه نامه معتر برا ی وسیله نقلیه مزبور ، در محل مطمعن متوقف نماید. آیین نامه مربوط به نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث ظرف مدت سه ماه بعد از تصویب این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و دادگستری و بیمه مرکزی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره ـ نیروی انتظامی موظف است هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این ماده را به دادستانی کل کشور ، بیمه مرکزی و کمیسیون های قضائی و حقوقی ، اقتصادی ، اجتماعی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید

امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *