قانون بیمه شخص ثالث + ماده پانزده

 

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۱۵ـ در تمام موارد زیر بیمه گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان دیده را پرداخت نموده  و پس از آن می تواند به جانشینی و قائم مقامی از طرف زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید:

الف ـ اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی.

باید بدانید که اثبات عمدی بودن براساس گزارش مامور راهنمایی رانندگی و بعد از دریافت حکم دادگاه ، قابل تشخیبص است.

ب ـ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.

لازم به ذکر است که درصد مشخص میزان الکل و مرفین و سایر مواد مخدر در خون انسان براساس جدول خاصی است که توسط وزارت بهداشت و درمان تهیه و ابلاغ شده است، بعنوان مثال شخصی که قرض آستامینوفن کدیین جهت رفع سردرد خودش استفاده کرده باشد، علیرغم وجود مورفین در خونش، این شخص بعنوان استفاده کننده از مواد مخدر محسوب نمی گردد.

پ ـ در صورتی که راننده مقصر حادثه، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.

در این رابطه باید بدانید که حتی اگر گواهینامه شخص مقصر حادثه متناسب باشد، ولی اگر از تاریخ اعتبار گذشته باشد و راننده مقصر حادثه نسبت به تمدید و دریافت گواهینامه جدید خود اقدامی نکرده باشد، شرکت بیمه گر می تواند برای بازیافت بخشی از هزینه های پرداخت شده به راننده مسبب حادثه یا قائم مقام قانونی وی مراجعه نماید.

ت ـ در صورتی که راننده مقصبر حادثه ، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

* تبصره۱ـ در صورت وجود اختلاف میان بیمه گر و راننده مقصر حادثه، اثبات موارد فوق در مراجع قضائی صالح صورت حل و فصل خواهد شد.

* تبصره۲ـ در مواردی که براساس این قانون ، بیمه گر حق رجوع به مسبب حادثه یا قائم مقام قانونی وی را داشته باشد ، اسناد پرداخت خسارت از سوی بیمه گر در حکم اسناد لازم الاجراء محسوب میشود و از طریق دوایر اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل مطالبه و وصول است.

* تبصره۳ـ در صورتی که حادثه یا تصادف در حین آموزش رانندگی توسط مراکز مجاز یا آزمون اخذ گواهینامه اتفاق افتاده باشد، خسارت پرداخت شده به وسیله شرکت بیمه از آموزش گیرنده یا آزمون دهنده قابل بازپس گیری نمی باشد و حسب مورد،  آموزش دهنده یا آزمون گیرنده، راننده معرفی میگردند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید

امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *