قانون بیمه شخص ثالث + ماده شانزده + ماده هفده

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۱۶ـ اگر به حکم مرجع قضائی اثبات شود ، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه ، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه دخیل باشد ،  بیمه گر و صندوق پس از پرداخت خسارت و غرامتهای زیان دیده می تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص میگردد به مسببان ذی ربط مراجعه نماید.

بعبارت دیگر اگر در حکم دادگاه مشخص شود که مثلا ده درصد از علت حادثه به علت نقص علائم رانندگی باشد، بیمه گر میتواند ضمن مراجعه به پلیس راه، مبلغ مذکور را بازیافت نماید.

دستگاههای ذی ربط مجازند مسئولیت  کارکنان خویش را در قبال مسؤولیتهای موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی های سرمایه ای تحت اختیارشان ، بیمه مسئولیت نمایند.

تبصره ـ اگرحسب نظریه افسران موضوع ماده (۱۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، نقص راه ، وسیله نقلیه یا عامل انسانی مؤثر در بروز تصادف تشخیصی داده شود ، در صورت اعتراض ذی نفع ، موضوع حسب مورد به کارشناس یا هیأت کارشناسان رسمی مستقل در امور مربوط به این موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک ، مکانیک و تصادفات با نظر دادگاه ارجاع میگردد.

ماده۱۷ـ موارد زیر در دامنه شمول بیمه موضوع این قانون خارج می باشد:

الف ـ خسارت وارده به وسیله نقلیه مقصر حادثه و محمولات آن

یعنی خودروی مقصر حادثه باید خودش راسا به تعمیر و بازسازی خودروی خود اقدام نماید که یا از طریق بیمه بدنه یا با هزینه شخصی خودش، ولی بار و محموله های موجود در خودروی مقصر حادثه تحت پوشش بیمه بدنه هم ، نمی باشد بلکه باید از بیمه های باربری مربوطه استفاده شود که باید قبل از بروز حادثه، راننده مقصر حادثه، نسبت به تهیه بیمه نامه مذکور ، اقدام کرده باشد.

ب ـ خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو.

پ ـ جریمه یا جزای نقدی.

ت ـ اثبات قصد زیان دیده در ایراد صدمه به خود مانند خودکشی، اسقاط جنین و نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضائی .

لازم به ذکر است که اثبات چنین موارد مطروحه ای ، فقط از طریق حکم دادگاه صالح قابل اقدام می باشند.

تبصره ـ در صورتی که در موارد بندهای (الف) و (ب) اختلافی وجود داشته باشد، معترض می تواند به مرجع قضائی صالح رجوع کند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نماید.

امنیت خاطر را با شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثرتجربه کنید.

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *