قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۱۳ + ماده ۱۴

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۱۳ـ بیمه گر یا صندوق حسب مورد موظف هستند خسارات بدنی تعلق گرفته به اشخاص ثالث را به قیمت یوم الاداء و با رعایت این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط پرداخت نمایند. بیمه گر ، در صورتیکه خسارت بدنی که به زیان دیده پرداخت نموده بیشتر از تعهد وی مندرج در ماده (۸) این قانون باشد ، میتواند نسبت به مازاد پرداختی، به صندوق رجوع کرده یا در صورت موافقت صندوق در حسابهای فیمابین منظور نماید ، مشروط بر اینکه افزایش مبلغ قابل پرداخت بابت دیه منتسب به تأخیر بیمه گر نبوده نباشد.

یعنی اگر شخصی در سال ۹۸ در اثر تصادف فوت کرده باشد ولی ورثه قانونی وی ، برای طی تشریفات اداری و دریافت نظرات کارشناسی و دریافت حکم دادگاه ، دوسال بعد توانستند مدراک و مستندات دریافت دیه متوفی را ارائه دهند، شرکتهای بیمه موظف هستند نسبت به پرداخت دیه براساس دیه سال ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت نماید.

* تبصره ـ در صورتی که خسارت بدنی زیان دیده بیشتر از تعهد شرکت بیمه مندرج در ماده (۸) این قانون باشد، شرکت بیمه مکلف است، بلافاصله مراتب مذکور و کلیه مستندات پرونده مربوط را از طریق سامانه الکترونیک موضوع ماده (۵۵) به صندوق و بیمه مرکزی اطلاع رسانی نماید.

ماده۱۴ـ در حوادث رانندگی که منجر به جرح یا فوت شده باشند ولی به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، ‏علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد ، بیمه گر موظف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین به حادثه دیده موضوع این قانون پرداخت نموده  و پس از آن می تواند  به شرح زیر برای بازپس گیری به مقصر حادثه رجوع نماید:

الف ـ اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب  حادثه ، در طول مدت بیمه نامه: معادل دو و نیم درصد (۵/۲%) از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.

یعنی در اولین حادثه ای که ناشی از تخلف حادثه ساز باشد، باید زاننده مقصر حادثه ، میزان ۵/۲ درصد از کل خسارتهای مالی و جانی حادثه مذکور را خودش پرداخت نماید.

ب ـ در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب حادثه در طول مدت بیمه نامه: معادل پنج درصد(۵%) از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.

پ ـ در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه نامه: معادل ده درصد(۱۰%) از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده.

تبصره ـ مصادیق و نیز عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز به موجب ماده (۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸ /۱۲ /۱۳۸۹ تعیین میگردد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید.

امنیت خاطر را با ما در کنار خود حس کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *