قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۵۰ + ماده ۵۱ + ماده ۵۲ + ماده ۵۳

 

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۵۰ ـ کلیه مراجع قانونی رسیدگی به دعاوی مرتبط با موضوع حوادث رانندگی از قبیل دادسراها و دادگاه های رسیدگی کننده به دعاوی ناشی از حوادث موضوع این قانون موظف هستند صندوق یا شرکت بیمه مربوط را در مواردی که صندوق یا شرکت بیمه، طرف دعوی ننیستند ، از طرح دعوی علیه مسبب حادثه مطلع کنند ، زمان تشکیل جلسات دادگاه را بصورت رسمی به آنان اطلاع دهند. همچنین دادگاه موظف است پس از صدور رأی ، نسخه ای از رأی صادره را به آنها ابلاغ نماید. در این موارد ، بیمه گر یا صندوق میتوانند با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به خسارات بدنی و مالی در دعوی وارده یا پس ازصدور رأی قطعی ، براساس مقررات آیین دادرسی مدنی ، اعتراض ثالث نمایند.

* تبصره۱ـ اعتراض ثالث شرکت بیمه یا صندوق مانع از اجرای حکم نیست.

به این معنا است که اگر حکم دادگاه صادر شد، شرکت بیمه نمیتواند با بهانه اعتراض به حکم، اجرای حکم را متوقف کند، بلکه باید ابتدا حکم را اجرا کند و اگر به حکم مذکور اعراضی داشت، به موازات اجرای حکم، اعتراضیه خود را تقدیم دادگاه کند.

 

*  تبصره۲ـ عدم اعلام مراتب طرح دعاوی مرتبط با حوادث رانندگی موضوع این قانون ، حسب مورد به بیمه گر مربوطه یا صندوق و همچنین عدم ابلاغ رأی به آن ها ، مستوجب مجازات انتظامی درجه سه موضوع ماده (۱۳) قانون نظارت بر رفتار قضات می باشد.

ماده۵۱ ـ طرح دعوای واهی موضوع تبصره ماده (۱۰۹) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) در دعاوی راجع به حوادث رانندگی توسط صندوق یا بیمه گر ـ اعم از اینکه بصورت ورود ثالث یا اعتراض ثالث یا تجدیدنظرخواهی باشد ـ در صورتی که منجر به تأخیر در پرداخت خسارت شود، مشمول ماده (۳۳) این قانون می شود.

بعبارتی دیگر هرگونه تاخیر در پرداخت حق و حقوق زیاندیده ، بعد از صدور حکم دادگاه و ارائه آن مدارک به شرکت بیمه، بیمه گر باید به ازای هر روز تاخیر ، میزان یک هزارم مبلغی که باید پرداخت نماید را  ، باید بعنوان جریمه دیرکرد، به زیاندیده  ، پرداخت نماید.

ماده۵۲ ـ قوه قضائیه وظیفه دارد تا پایان پانزدهم اسفند هر سال ، میزان ریالی دیه موضوع ماده (۵۴۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ / ۲  /۱۳۹۲ را تعیین و برای اجراء از ابتدای سال بعد ، اعلام نماید.

ماده۵۳ ـ ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس راه حسب مورد موظف هستند علاوه بر ثبت جزئیات حادثه در «سامانه جامع حوادث رانندگی»، یک نسخه از آنرا به زیان دیده و مقصر حادثه ارائه نماید و ، رسید دریافت کند.

عدم اجرای تکلیف فوق ، مستوجب مجازات مقرر برای لغو دستور موضوع ماده (۳۸) قانون جرائم نیروهای مسلح مصوب ۹ / ۱۰ /۱۳۸۲ می باشد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید

زندگی با آرامش را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *