قانون بیمه شخص ثالث + ماده ۸ بیمه شخص ثالث

قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده۸ ـ حداقل میزان مبلغ ریالی بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت  بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام با رعایت تبصره ماده (۹) این قانون میباشد و در هر حال بیمه گذار وظیفه ای جهت اخذ الحاقیه ندارد. همچنین حداقل مبلغ بیمه  موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل دو و نیم درصد (۵ /۲درصد) تعهدات بدنی میباشد. بیمه گذار می تواند برای جبران خسارت های مالی بیش از حداقل مزبور، در زمان صدور بیمه نامه یا پس از آن، بیمه تکمیلی تحصیل نماید.

بعبارت دیگر اگر دیه یک فرد در ماههای حرام مبلغ صد میلیون تومان باشد، حداقل تعهد مالی برای بیمه نامه شخص ثالث صادره به میزان دو و نیم درصد صد میلیون تومان یعنی دو میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.

 * تبصره۱- در صورتی که بیمه گذار در خصوص خسارت های مالی تقاضای پوشش بیمه ای بیش از سقف درج شده در این ماده را داشته باشد بیمه گر موظف است به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه گذار اقدام نماید. حق بیمه در این مورد در چهارچوب ضوابط کلی که توسط بیمه مرکزی اعلام می شود، توسط بیمه گر تعیین می شود.

بعبارت دیگر در مثال فوق اگر بیمه گذار بیش از دو میلیون و پانصدهزار تومان تعهد مالی مذکور، را درخوست کند، شرکتهای بیمه گر مکلف هستند قرارداد بیمه تکمیلی برای مازاد این مبلغ جهت بیمه گذار فوق ، صادر نمایند.

 * تبصره۲- در صورت بروز حادثه، بیمه گر موظف است  کلیه خسارتهای وارده را مطابق این قانون پرداخت نماید و مواد (۱۲) و (۱۳) قانون بیمه مصوب ۷ /۲ /۱۳۱۶ در این مورد اعمال نمی گردد.

* تبصره۳ـ خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

*  تبصره۴ـ منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی(دیه یک فرد در ماههای حرام) که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد.

* تبصره۵ ـ ارزیابان خسارات موضوع ماده (۳۹) و کارشناسان ارزیاب خسارت شرکتهای بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری در هنگام برآورد خسارت، وظیفه دارند مطابق این ماده اعلام نظر نمایند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو، اینجا را کلیک نمایید

  

زندگی با امنیت را با شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر  احساس  کنید.

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *