گیاهان دارویی + زالزالک + کویج + خفجه

زالزالک – کویج

زالزالک از دسته گیاهانی است که دارای میوه بوده و میوه های آن در فصل پاییز دارای طیف رنگی زرد تا قرمز می باشد که در رفع نارساییهای قلبی ، کاهش فشار خون ، رفع مشکلات گوارشی و درمان دیابت استفاده های زیادی دارند.

زالزالک از میوه‌ها و گیاهان کوهی بسیار مفیدی بوده که در درمان بسیاری از بیماری‌های شناخته شده ، کارکردهای مهمی دارد. این میوه از زمره گیاهان گل سرخ سانان می باشد و با نام‌ های دیگری از قبیل کویج و خفجه عرضه شده است. شاید وفور زالزالک در کشور عزیزمان ایران باعث شده که کمتر کسی از خواص دارویی حیرت آور این گیاه سودمند آگاهی داشته باشد. زالزالک از دسته میوه ها محسوب می گردد و از زمره میوه‌هایی است که در آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد.

ارزش غذایی زالزالک

میوه زالزالک از میوه‌های محبوب و با حجم زیاد در ایران محسوب میگردد،  این میوه در تمام جهان دارای طرفداران بسیاری است. زالزالک یک میـوه رژیمی نیز بوده که هم در مصـارف دارویی و هم آشپزخانه ها استفاده فراوانی دارد. این میوه قرمز رنگ دارای فواید زیادی بوده و میتواند مصرف آن منجر به سلامتی جسم انسان شود. آنتی‌ اکسیدان و بیو فلاو نوئیدهای موجود در این گیاه ، برای سلامت قلب و عروق خیلی سودمند است. همچنین این میوه سرشار از مواد مغذی بسیاری از قبیل آنتوسیانیدین ها است. ویتامینها و پروتئین های موجود در این میوه عبارتند از:  آب ، فیبر ، کربوهیدرات ها ، ویتامین D ، ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین K ، ویتامین C ، فولات ، ویتامین B ، تیامین ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم ، روی ، مس ، منگنز و سلنیم از ویتامینهای بیشماری است که در  زالزالک وجود دارند. 

انواع زالزالک

زالزالکها دارای انواع و گونه‌های مختلفی است که بر حسب نوع گونه‌ ها ، خواص و مواد مختلفی دارند. این میوه در اروپا ، آسیا وآمریکای شمالی به مقدار بسیار زیای یافت می‌ گردد و یک داروی خوراکی و گیاهی به محسوب میگردد. بطور کلی از نظر تفکیک رنگ ، این گیاه به سه رنگ زرد (نارنجی)، قرمز و سیاه تقسیم بندی می‌ گردد ولی گونه اروپایی آن زرد و سیاه بوده و گونه شرقی آن کرکی و گونه مکزیکی هم وجود دارد.

خواص درمانی زالزالک:

– پیشگیری از سرطان‌ها و مشکلات قلبی

–  کاهش دهنده وزن

– درمان کننده عفونت‌های روده‌ای و بهبود بخش عملکرد دستگاه گوارشی

– کاهش استرس و افسردگی با مصرف زالزالک

– بهبود بخش زخم معده

کاربردهای زالزالک

از برگ و گل زالزالک در تهیه دم‌نوشهای گیاهی مربوطه ،  بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.  چای ، مربا ، دسر ، سرکه ، ترشی ، مکمل‌ های غذایی حالتهایی هستند که مصرف زالزالک در آنها توصیه شده است و حتی مصرف خام میوه این گیاه از کاربردهای اصلی زالزالک میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *