گیاهان دارویی + سنجد تلخ

گیاه دارویی سنجد تلخ Hippophae rhamnoides

این گیاه درختچه‌ای کوچک و خارداربوده و با برگ‌ های نقره ای فام (پشت برگ) است که  گل‌ های آن به رنگ متمایل به رنگ سبز است. میوه اش تخم‌مرغی شکل بوده و کوچک گوشتی و برنگ حنایی نارنجی با طعم کمی ترش بوده که دارای مقدار زیادی ویتامین‎C ‎ است. از وجه و منظر ترکیبات شیمیایی سنجد تلخ منبعی غنی از ویتامین C‏ میباشد.
مقدار ویتامین یک فنجان چای از میوه آن در حدود هشتاد  میلیگرم را شامل می شود که بسیار ناپایدار است ولی گرد عصاره میوه ویتامین C ‎ خود را بین دو تا چهار سال در خود حفظ می‌ کند‎.‎‏ میوه رسیده آن منبع سرشاری از کاروتن می باشد بعلاوه ویتامین ‎ B1‎ موجود در آن نیز به به خواص آن می افزاید.  تخم گیاه سنجد تلخ حاوی حدود دوازده درصد روغن زردی که به کندی خشک می‌ گردد. بعلاوه در تخم آن دو ماده رنگی به نام زآکسانتین و کاروتن وجود دارد و تانن موجود در برگ‌ ها و شاخه‌ های آن تا چهارونیم درصد  می‌ باشد.

فواید سنجد تلخ

سنجند بعنوان داروی ضد کرم ،  استسقاء ، رفع التهابات پوستی و جلدی ، باز کردن گرفتگی‌ ها و مسهل بلغم و زردآب و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. 
–  گیاه سنجد تلخ دارای طبیعتی گرم و خشک می باشد.
– میوه آن برای بیماری‌ های ناشی از کمبود ویتامین C استفاده می‌شود.
– باز کننده گرفتگی‌ها و مسهل بلغم و زردآب است.
– برای استسقاء بسیار مفید است.
– جوشانده میوه سنجد تلخ برای رفع التهاب‌های جلدی به کار می‌رود.
– از پوست سنجد تلخ می‌ توان به عنوان داروی ضد کرم استفاده نمود.
– سنجد تلخ را با احتیاط مصرف کنید زیرا سمی میباشد.

بعضی موارد استفاده دیگر میوه سنجد تلخ عبارتند از: مصرف در برای کنستانتره میوه و روغن بذر یا میوه برای درمان صدمه ناشی از پرتوهای اشعه ایکس و همچنین آفتاب سوختگیها و بریدگیها ، آکنه ، بیماریهای پوستی ، خشکی پوست ، اگزما ، زخم های پوستی و تغییر رنگهای پوست پس از تولد می باشند.

استفاده گسترده این گیاه در صنعت غذایی، میوه سنجد تلخ برای بکارگیری در ژله ، آبمیوه ، پوره و سس می باشد. در صنعت ، از سنجد تلخ در لوازم آرایشی و محصولات ضد پیری استفاده های زیادی می‌شود.

 

برای استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو لینک زیر را  کلیک نمایید:

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *