گیاهان دارویی + نارنج سه برگ

گیاه نارنج سه برگ:

گیاه نارنج سـه برگ یا پونسیـروس از زمره خانواده روتاسه است که به گروه مرکبات تعلق دارد.این گونه گیاهی معمولا به عنوان پایه برای سایر مرکبات مورد استفاده قرار میگردد. این گیاه به شمال چین و کره تعلق داشرد و به نام نارنج تلخ چینی نیز شناخته می شود. 

جالب است بدانید که درختان پیوندی روی پونسیـروس ، تحت تاٌثیر بیماری های تریستزا قرار نمی گیرند. این پایه به نمـاتد مرکبات مقاوم است و به میزان زیادی نسبت به پوسیدگی طوقه و سایر مشکلات مربوط به ضعفهای زهکشی خاک مقاوم می باشد.

شکل ظاهری 

گیاه نارنج سه برگ با خارهای بزرگ بین سه تا پنج سانتیمتری روی شاخه های خود به راحتی قابل شناسایی می باشد. برگهای این درخت از خانواه ریزبرگها بوده و با فصل زمستان برگ های خود را از دست می دهند. ارتفاع این درخت ماکزیمم به پنج متر میرسد و  با برگهای سه برگچه ای که گل های آن زودتر از بقیه مرکبات غنچه میدهند ، و در اواخر اسفند ماه هر سال شکوفا می گردند. 
میوه های این گیاه کروی شکل بوده و  کوچک و دارای سطحـی پوشیده از پرزها و موهای بسیار ریز بوده و فاقد قسمتهای خوراکی و آبدار میباشند. 
میوه این گیاهان اواخر شهریور ماه و بعد از رسیده شدن از درخت ، میریزند و آماده برداشت بوده که در این زمان آماده بذرگیری می شوند. این گیاه دارای میوه های با مزه بسار گس بوده و دارای تعداد زیادی بذر میباشند.
انواع پیوندی آن روی پونسیـروس دارای میوه های زودرس و پرآب با پوستی صاف و نازک میباشند و کیفیت خوراکی میوه نیز از نظر املاح جـامد محلول و اسیدیته کلی آن ، تقریباً مشابه پایه نارنج می باشد.

شرایط محیطی رشد 

با توجه به اینکه این پایه کمی دیر به خواب فرو می رود، بروز سرمای زودرس می تواند برای درختان پیوندی روی پونسیروس عالی خطرناک محسوب گردد. این پایه نسبت به خاک های شور و آهکی تحمل چندانی ندارند. پونسیـروس بهتر از بقیه پایه ها به اراضی سنگین و با زهکشیهای ضعیف سازگار گشته اند.
برگ های نوع پیوندی این گیاه ، روی این پایه درPH (خاصیت اسیدی خاک) بالای خاک ، حالت کلـروز را نشان داده و رشد و عملکرد درخت را با کندی مواجه میکند. مرکبات پیوندی روی پونسیـروس در انواع خاک های غیر حاصل خیز و شنی دارای رشد کمی داشته و به خشکی نیز حساس خواهد شد ولی اگر این خاک ها از حاصل خیزی خوبی برخوردار باشند به بهبود رشد درخت کمک می نمایند. 
پونسیروس بخاطر طبیعیت خزان کنندگی خود ،  میتواند در هنگام استراحت تا منفی بیست درجه سانتیگراد را تحمل کرده  و این مقاومت را تا حدودی به نوع پیوندک هم انتقال دهد.

لینک زیر برای دریافت و استعلام بیمه شخص ثالث خوروی شما است: لطفا کلیک کنید: 

 

آرامش خاطر و امنیت را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶       ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *