گیاهان دارویی + کوهوش سیاه

کوهوش سیاه

یک گونه از گیاهان گلدار میباشد که از گیاهان بومی غرب آمریکای شمالی از جنوب انتاریو به مرکزی جورجیا و غرب استان میسوری و آرکانزاس می باشد. محل رشد عمده این گیاه در انواع زیستگاه‌های جنگلی است. 

از نامهای متعارف و غیر متعارف این گیاه میتوان به نامهای “گیاه زنان” و نیز “گیاه کوهوش سیاه” و یا “بان بری”  پری شمع و بوگبان سیاه اشاره نمود. نام علمی این گیاه دارویی Actaea racemosa و Cimicifuga racemosa می باشد. بخش مورد استفاده این گیاه فقط گل‌های زرد و سفید آن نیست بلکه ریشه این گیاه می باشد.

ریشه کوهوش سیاه باعث موجب درمان و کاهش علائم یائسگی ، گرگرفتگی ، PMS (سندروم های پیش از قاعدگی) ، خشکی واژن ، کهیر ، سرماخوردگی ، دردهای گلو ، دردهای کمر ، یبوست ، آرتریت ، فشار خونهای بالا و نیز افسردگی می گردد. 

برخی دیگر از اساسی ترین خواص این دارو گیاهی که تحت عنوان خواص کوهوش سیاه یاد میشوند  برای پوست ، مو ، میگرن و سردرد ،  سلامت قلب ،  تنظیم فشار خون ،  قاعدگی زنان ، یائسگی،  ناباروری ، رفع مشکلات تنفسی ،  تقویت سیستم های ایمنی بدن ،  لاغری ، می توان اشاره کرد.

علیرغم خواص درمانی خوبی که برای گیاه دارویی کوهوش سیاه متصور است، نباید از عوارض آن غافل شد که بشرح زیر است:

عوارض کوهوش سیاه

هرچند کوهوش سیاه دارای خواص و فواید بسیاری که برای سلامت بدن داراست ، عوارض جانبی و ضررهایی هم برای آن ثبت شده است . برخی از این عوارض و زیانهایی که تحت عنوان عوارض جانبی ممکن است ایجاد کند عبارتند از:  آسیب کبدی که یکی از مهمترین و بدترین عوارض درج شده برای گیاه کوهوش سیاه می باشد. افراد مبتلا به بیماریهای کبدی و یا نیز افرادی که دارای اختلالات کبدی طولانی مدت هستند مصرف کوهوش سیاه منع شده اند. وجود علائمی مانند: شکم درد ، مشکلات کبدی ، زردی و یا ادرار تیره ، نشان از این است که نباید از گیاه کوهوش سیاه مصرف کرد. برای کوهوش سیاه یا Black Cohosh عوارض جانبی دیگری ثبت شده است:  سرگیجه ، سردرد ، فشارخونهای پایین ، حالت تهوع و استفراغ ، تغییر ریتم قلب و حتی ناراحتیهای معده از قبیل اینگونه موارد است. کسانی که دارای حساسیت به گیاهان خانواده  Buttercup میباشند، بدلیل اینکه گیاه کوهوش سیاه از زمره خانواده Buttercup  محسوب میشود،  نباید از گیاه کوهوش سیاه مصرف کنند و از این طریق از بروز آلرژیها و حساسیتهای احتمالی جلوگیری می نمایند. کوهوش سیاه معمولا با دیگر گیاهان داروهایی و داروهای شیمیایی دارای تداخل دارویی می باشد به همین خاطر توصیه اغلب کارشناسات طب سنتی این است که قبل از مصرف از کوهوش سیاه با پزشک مورد اعتماد مشورت نمایید . کسانی‌ که با اختلالات حساس به هورمونها درگیر هستند و یا اینکه اگر از درمان هورمونی و شیمی درمانی استفاده می‌نمایند، نباید از مصرف کوهوش سیاه استفاده کنند. خانم‌های باردار در طول بارداری یا مادران شیرده مجاز به مصرف این گیاه نمی باشند چون کوهوش سیاه می‌تواند احتمال خطر بروز سقط جنین را زیاد کند.

لینک  استعلام و صدور آنلاین شبانه روزی بیمه ثالث خودروی شما ، لطفا کلیک نمایید.
امنیت و آسودگی خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶        ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *