گیاه دارویی مرزن جوش + آقباش

 

گیاه دارویی مرزن جوش (آقباش)

گیاه دارویی مرزن جوش که در گویشهای محلی آن را بنام  آقباش میشناسند

مصرف این گیاه داروئی که به شکل دم کرده میباشد.  مثل چای بصورت دم کرده مصرف می شود ( دم نوش )  در کوه های یامان داغی ، گولک و مرگه چخماقلو به وفور یافت می شود.  این گیاه دارای طعم و خواص  مخصوص به خودش است و مثل  کاکوتی (آنوخ)  بوده که کوهنوردان با این گیاه آشنایی کاملی دارند.  زمان  گلدهی این گیاه اواخر اردیبهشت ماه بوده که خرداد ماه بهترین زمان برای جمع آوری گلهای این گیاه خواهد بود. 

خواص گیاه آقباش

عمده مصرف این گیاه برای تقویت قلب و نیز آرام بخش می باشد. این گیاه هنگام استفاده در کوهنوردی، خستگی کوهنوردان را از تن بدر می نماید. از مصارف دارویی دیگر این گیاه بخصوص در زمان گلدهی آن، که بصورت دم کرده استفاده میشود، و دارای لذت خاصی است ، نقش هضم کنندگی آن میباشد.

این گیاه دارای قدرت تکثیر عجیبی و غریبی دارد، فرایند رشد این گیاه عجیب است مثل درخت مرخ بوده که ابتدا توسط حیوانات بذر این گیاه را می خورند و سپس  ضمن ترکیب با اسید های موجود در معده حیوانات ، که روی بذر این گیاه تاثیر می گذارد، بعداز دفع از معده این حیوانات ، در طبیعت در شرایط خوب و مناسب آب و هوایی، رشد می کند .

بعلت اینکه این گیاه عطری بوده و از فاصله ۲۰ متری هم عطر ان به طور مشهود به مشام میرسد،  کوهنوردان ارزش این گیاه را بیشتر میدانند.

 مصارف دارویی:

۱- تقویت کننده قلب وآرامبخش .

۲- مقوی اعصاب( مخصوصا تعادل مغز) .

۳- برای ضد ویروس و باکتری .

۴- ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات.

۵- بسیار موثر در کاهش کلسترول و فشار خون.

سایر مصارف مرزن جوش:

مرزنجوش یک گیاه معطر از خانواده نعنا میباشد که منشا وجودی آن از مصر و عربستان بوده است.  در شکلهای مختلفی میتوانید گیاه مرزنجوش را رویت کنید: روغن اسانس مرزنجوش، برگ های تازه مرزن جوش ، برگهای خشک شده مرزن جوش ، پودر گیاهی مرزن جوش.

از مصارف دیگر این است که بعنوان یک افزودنی در آشپزی ، در سوپ ها ، سالادها ، سس ‌‌های خانگی و رستورانی  و نیز برای گوشت ها استفاده می گردد. در برخی از کشورهای خاورمیانه از ان به جای پونه کوهی و آویشن استفاده می شود. از مصارف دیگر این گیان ، استفاده از ان در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد.

 

لینک استعلام و خرید بیمه نامه شخص ثالث آنلاین خودروی شما در تمامی ساعات شبانه روز: لطفا کلیک کنید

 

همیشه در کنار شما هستیم : شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶         ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *