بیمه مسئولیت + فسخ و ابطال بیمه نامه + داوری و حل اختلاف

بیمه مسئولیت، فسخ ، حل اختلاف

شرایط فسخ و بطلان بیمه‌نامه

بیمه نامه مسئولیت را می توان قبل از تاریخ انقضای بیمه نامه فسخ یا ابطال نمود که این امر می تواند از طرف بیمه گذار یا شرکت بیمه گر انجام شود.

البته با توجه به انیکه این بیمه ها جزء بیمه های بسیار ارزشمند محسوب میگردد، توصیه کارشناسان به بیمه گذاران این است که تا آنجا که میتوانید از فسخ یا ابطال اینگونه بیمه نامه ها ، خودداری کنید.

بیمه‌نامه را‌ می‌توان قبل از انقضای مدت آن، با اخطار قبلی کتبی، از طرف ‌بیمه‌گر یا ‌بیمه‌گذار در موارد زیر فسخ نمود :

شرایط فسخ یا ابطال بیمه نامه از طرف ‌بیمه‌گر:

–  درصورتیکه حق‌بیمه و ‌‌حق‌بیمه اضافی در سررسید‌های درج شده در بیمه نامه پرداخت نشود، بیمه گر میتواند نسبت به ابطال یا فسخ قرارداد اقدام نماید.

– مشاهده هرگونه عامل تشدید خطر که توسط بیمه گذار به شرکت بیمه گر اطلاع رسانی نشده باشد، و یا اینکه به اطلاع بیمه گر رسیده باشد ولی بیمه گذار نسبت به پرداخت حق بیمه اضافی ان ، اقدامی ننماید ، بیمه گر میتواند درخصوص ابطال یا فسخ بیمه نامه مذکور ، اقدام نماید.

– هرگونه کتمان حقایق عمدی مرتبط با موضوع بیمه نامه یا هرگونه اظهار خلاف واقع ‌عمدی توسط بیمه‌گذار، که باعث تشدید خطر عمد در وضعیت مورد بیمه نامه شود،  بیمه گذار را مختار به ابطال یا فسخ بیمه نامه مینماید.

شرایط فسخ یا ابطال بیمه نامه از طرف ‌بیمه‌گذار

– اگر عوامل مربوط به تشدید خطر  یا ریسک مورد بیمه ، کاهش یابد یا اینکه بطور کلی از بین رفته باشد ولی بعد از اطلاع بیمه گذار به شرکت بیمه گر،  ‌بیمه‌گر به تخفیف ‌‌یا کاهش حق‌بیمه راضی نباشد.

– فسخ از طرف ‌بیمه‌گر، باعث ایجاد حقی برای بیمه گذار می شود که عبارتست از:  ‌‌بایستی بصورت روز شمار حق بیمه مدنی مانده قراداد را محاسبه و به ‌بیمه‌گذار مسترد نماید، لازم به ذکر است که حق بیمه برگشتیب براساس تعرفه کوتاه مدت محاسبه میگردد.

–  البته استثناهای موارد مندرج در قانون بیمه مشمول این امر نمیباشد

– در صورت داشتن تعدد بیمه مسئولیت، به این معنا که موضوع مورد توافق در این ‌بیمه‌نامه در بیمه‌نامه‌های دیگری نیز مورد تأمین بیمه قرار گرفته باشد، که در این صورت میزان تعهد ‌بیمه‌گر به تناسب مبلغی که خودش بیمه کرده با مجموع مبالغ ‌‌بیمه‌ شده‌ میباشد.

لازم به ذکرا ست که میزان خسارت موضوع این ‌بیمه‌نامه ضمن هماهنگی و اطلاع ‌بیمه‌گذار، بطور مستقیم از طرف ‌شرکت بیمه‌گر به زیان‌دیده و یا ذی نفعان وی پرداخت خواهد شد.

نحوه حل اختلافات وداوری

‌بیمه‌گر و ‌بیمه‌گذار باید سعی کنند کلیه اختلافاتی که ناشی از این ‌بیمه‌نامه است را ابتدا از طریق داوری حل و فصل نمایند که در این‌صورت هر یک از طرفین یک داور انتخاب نمایند و داور انتخابی خود را به طرف دیگر معرفی‌ نمایند.

اگر داوران مذکور نتوانستند به توافقی برسند، یک نفر را تحت عنوان سر داور انتخاب‌ می‌ نمایند ، که سر داور و داورهای طرفین ، اقدام به صدور حکم داوری‌ می‌ کنند .

بدیهی است که در صورت عدم توافق در موارد داوری،  رسیدگی به تمامی اختلافات فوق الذکر  در صلاحیت محاکم قضایی و صلاحیت‌دار می باشد.

 

 

لینک زیر جهت استعلام و صدور شبانه روزی بیمه ثالث خودروی شما  در نظر گرفته شده است. لطفا کلیک نمایید.
امنیت و آسودگی خاطر را با ما تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶        ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *