جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + مسجد گوهرشاد

 

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد چهارایوانی می باشد که دارای معماری بسیار زیبایی می باشد و دارای مساحتی به وسعت کل مسجد بوده که حدوداً  ۹۴۱۰ متر مربع می باشد. این مسجد وسیعترین مسجد در مجموعه حریم آستان قدس رضوی محسوب میگردد و مساحت صحن آن میزان ۲۸۵۰ مترمربع می باشد. این صحن کهن‌ترین صحن این مجموعه مذهبی بحساب میاید که در قسمت جنوب حرم امام رضا (ع) واقع شده است.

مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد شرووع شد. گوهر شاد دختر امیر غیاث الدین و همسر شاهرخ تیموری بود که در دوران استانداری پسرش بایسنقر میرزا در سال ۷۹۴ شمسی این مسجد ساخت. بانو گوهرشاد از زنان نامدار عصر تیموری میباشد که مورد توجه خاص امیر وقت بود و در امور مملکتی مشورتهای زیادی را ارائه میکرد. نام بانو گوهرشاد در دو محل از بنای زیبای مسجد ثبت شده است ، یکی در بالای درب ورودی ایوان دارلسیاده به چشم میخورد و دیگری در کتیبه ایوان مقصوره است که با خط زیبای شاهزاده بایسنقر میرزا بوسیله کاشیهای معرق بعنوان بانی این مسجد ثبت ، به یادگار بجا مانده است.

معمار مسجد گوهرشاد توسط استاد قوام‌الدین بن زین‌الدین شیرازی ، معمار مشهور عصر تیموری می باشد. سبک معماری مسجد از شیوه اسلامی-ایرانی برگرفته شده و در ساخت آن از انواع آجر و گچ استفاده شده است. مسجد گوهرشاد دارای یک صحن و چهار ایوان و نیز گنبدی فیروزه ای و دو گلدسته بسیار زیبا و همچنین هفت شبستان بوده و بجهت قدمت تاریخی و سبک معماری و زیبایی های هنری ، یکی از مهمترین آثار تاریخی در شهر مشهد و صنعت معماری ایرانی اسلامی کشور محسوب میگردد که جاذبه های زیادی برای بسیاری از زائران دارد.

 این مسجد بارها در عصرهای مختلف تاریخی که شهر مشهد درگیر جنگ بود، مانند حمله ازبکان ، دچار آسیب دیدگی شد ؛ اما در عصر صفویان توسط توسط شاه عباس صفوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. 

 این مسجد از لحاظ بنایی و کاشیکاری نمونه‌ بارز و ممتازی بشمار میرود. تمام درو دیوارهای مسجد مزین به اسماء جلاله الهی و  آیات قرآنی و  احادیث و اشعار و مدح ائمه اطهار می باشد که با خطوط زیای ثلث و نستعلیق و کوفی با بنّایی خطاطان بزرگی مانند بایسنقر و امامی اصفهانی مرمت و بازسازی شده است. ترمیم شده است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *