حاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + نارین قلعه جاجرم

نارین قلعه جاجرم

نارین قلعه جاجرم در مجاور دروازه قدیم شهر جاجرم و جوین و کنار حمام قدیمی جاجروم در شمال غربی مسجد جامع و در اول خیابان زیارتگاه خواجه مهزیار واقع شده است.

گردشگرانی که در سده های از جاجرم بازدید نموده اند ، هر کدام توصیبف خاصی از این قلعه نموده اند. بی تردید دلیل اصلی پناه برده مردم جاجرم که به پشت دیوارهای بلند این قلعه پناه گرفته اند، فقط این بود که مردمان این شهر در پی امنیت و آرامش در زندگی روزمره خود بوده اند. خاور بی بی شادلو ( خواهر یارمحمدخان سهام الدوله ، حکمران وقت بجنورد با ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار) در سفرنامه خود توصیفی بدین شرح از قلعه جاجرم ثبت کرده است:

این تل که ارتفاع آن حدوداً  ۲۵ متر می باشد، بقایای ارگ یا قلعه ای قدیمی می باشد که امروزه در بعضی نقاط آن آثاری از بقایای برج و بارو قابل مشاهده است.

طرح و نقشه قلعه که روی تپه ­ای مصنوعی ساخته شده ، به شکل بیضی بوده و در گذشته دور آنرا با خندقی محافظت می نمودند. وسعت نارین قلعه حدوداً ۳۶۰ متر و طول قطرهای آن حدوداً  ۱۲۵ و ۱۰۰ متر می باشد.

این قلعه در سالهای آخر حکومت محمد شاه و سالهای اولیه حکومت ناصرالدین شاه قاجار سالم بود و مورد استفاده قرار گرفته میشد. در فاصله زمانی بین سلطنت محمد شاه تا سفر کلنل بیت به جاجرم دستخوش تغییرات زیادی گردید و نارین قلعه خراب شده و به کپه ای از خاک تبدیل گردید و در سالهای اخیر ، شهرداری جاجرم اقدام به احداث پارک تفریحی بر روی آن تپه ، نمود. متاسفانه با حفاریهای غیر محازی که در اطراف این تپه و منازل طرافش ایجاد شد ، بومیان این متطقه موفق شدند ظروف و اشیا فراوانی از عتیقه جات که مربوط به دوران قبل اسلام و بعد از اسلام را کشف کنند.

چارلز ادوار ییت در کتابی که بنام «سفر نامه خراسان و سیستان» منتشر کرده در باره این قلعه نوشته «در وسط جاجرم کپه خاکی عظیم به ارتفاع ۲۱ تا ۲۴ متر میباشد که بقایای ارک شهر قدیمی بحساب میاید و آنرا  نارین قلعه می نامند. روی این خاک بقایایی از دیوار و برجهای قدیمی به نمایان است، ولی از آنها نمی توان به نحوه شکل و کیفیت آرایش این شهر و استحکامات آنرا تجسم کرد، زیرا در قسمتهای زیرین آنها ،بخشهای دیگری از بقایای این دیوارها و برجها در دل خاک قابل مشاهده است.

این اثر ازدیدنیهای جاجرم بوده که در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ در دفتر ثبت آثار ملی ایران ثتب شد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *