مکان های دیدنی استان خراسان جنوبی + قنوات بلده

قنوات بلده

کشور ایران دارای ۳۶۳۰۰ رشته قنات فعال بوده که طول کلی آنها به ۲۷۴۰۰۰ کیلومتر (طبق کتاب قنات های ایران اثر اچ.ای.وولف) میباشد. اگر کسی بخواهد بزرگی این عدد را درک نماید باید آن را با طول دیوار چین و یا قطر کره زمین مقایسه کند، بطوریکه طول قنات‌ های ایران نیز ۴۳ برابر طول دیوار چین بوده و معادل ۱۸ برابر قطر کره زمین (۱۴۶۶۳ کیلومتر) می باشد، نمادی از توسعه پایدار و مدیریت عاقلانه و عادلانه این مایه حیاتی کمیاب محسوب میگردد. تعداد قنات‌هایی که در ایران هستند ، بتنهایی بیش از تعداد تمام قنات‌های موجود در خارج از کشور ایران می باشند. شگفتی دانش و فناوری قنات‌ها و فواید آنها برای حفاظت از محیط زیست طبیعی باعث شد تا ۱۱ قنات از منحصربه فردترین قنات‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت و درج گردند.

مجموعه قنوات بلده مشتمل بر ۱۶ رشته قنات فعال (در مجموع ۲۷ رشته) و دو دهنه چشمه می باشند که  آب آن به یک شاه جوی اصلی (جوی بزرگ) میریزد. این شاهجو که خودش به دو جوی کوچکتر تقسیم میگردد بعد از طی  ۳۵ کیلومتر و در طول مسیر خویش ، به زمینهای کشاورزی و باغهای متعددی میرسد که در دشت فردوس قراردارند و همه آنها را آبیاری مینماید.

جهت کاهش نفوذ آب و نیز کاهش میزان تبخیر آن ، بعد جاری ‌شدن آب در سطح زمین ، دائماً مقداری خاک رس به آب اضافه می نمودند تا با گل آلود کردن و تیره نمودن آب ، منافذ مجرای آبرسانی قنات بسته گردد و نفوذ آب به داخل زمین به حداقل ممکن برسانند. شخصی که وظیفه گل ‌آلود و تیره کردن اب را بعهده داشت را «تیره ‌گر» می نامیدند.

از آنجا که حجم آب این قناتها ، بسیار زیاد بود، آب آن را در دو جوی مختلف منتقل میکردند و افرادی را بعنوان کیال (تقسیم کننده آب) و جویبان می گماشتند. لازم به ذکر است که کیالها و جویبانان دارای دستمزد بوده و هزینه های معیشتی آنها بصورت تمام وقت برای آنها در نظر گرفته میشد. بیش از نیمی از حقابه قنات بلده وقف بوده و این امر سخاوت و بخشش توسط  مردمان کویر ، علیرغم داشتن تمام سختیها و مشکلات زندگی ، را نشان میدهد.

اطلاعات دقیقی از تاریخ احداث این قنات در دسترس نیست، ولی به روایتی، احداث آن مربوط به قبل از صدر اسلام و در زمان ساسانی بوده که ناصر خسرو قبادیانی در سفرنامهٔ خود ذکر کرده که قنوات بلده به زمان کیخسرو مربوط می شود.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید  

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *