گیاهان دارویی در ایران قدیم – طب یونان باستان

گیاهان دارویی در ایران باستان

گیاه شناسی در ایران دارای سبقه طولانی است که این سبقه به قبل از تاریخ اسلام  برمیگردد. در کتاب مقدس ایرانیان “اوستا” بارها و بارها از  «اورورو بیشه زو» (گیاهان درمانی) تعریف و تمجید شده‌ است و عبارت اورورو به معنی گیاه فرشته نگهبان امرتات (امرداد) که به نوبه خود یکی از امشاسپندان و کمال جاودانگی میباشد نیز در اوستا ذکر شده است. پزشکان ایرانی از صد ها گیاه و رستنیهای درمان‌ بخش مطلع بودند و آن‌ها را مقدس می‌ دانستند.  سی نوع گیاه بود که از مقدس‌ترین این گیاهان با نمادی از نام روزهای سی‌ گانه یک ماه بود، معرفی شده است.

به‌ طور مثال نام روز آذر که نماد گیاهی آن در اوستا «اثرگون» نامگذاری شده، آنرا نوعی گلی که همیشه بهار است ذکر شده که دم کرده آن محرک اعصاب است و برای درمان و رفع خستگی های انسانها استفاده می‌ گردید. نام «دارو»  از ریشه عبارت ایرانی «دار» به معنی درخت گرفته شده است و در زبان پهلوی به «داروگ» تغییر نام یافت،که واژه انگلیسی و فرانسه «drug» از همین ریشه زبان پارسی گرفته شده است.

گیاهان دارویی در بونان باستان

در طب یونانی از دمنوش بعنوان پرکاربردترین داروهای گیاهی استفاده داشته‌ است. بقراط (۴۶۰–۳۷۷ قبل میلاد ) رابطه بین شکل ظاهری گیاهان و بیماری‌ های قابل معالجه و درمان توسط آن‌ ها بنام تئوری امضاها را طرح کرده اند.  این نظریه مطرح میکند این طبیعت است که به ما قدرت درمانی گیاهان را به نمایش میگذارد. بهمین دلیل بود که ساقه زرد رنگ ریوند علیه بیماری زردی و نیز میوه و گل قرمز انار علیه خون ریزی بکار گرفته میشد.

جالینوس (۱۲۹–۲۰۰ میلادی) پزشکی یونانی بود که تجربیات ارزشمند خود را در ۱۱ جلد کتاب درج و ثبت نمود. او دارو های گیاهی را به چند گروه تقسیم نمود و بنیانگذار اصلی شاخهٔ خاصی از طب بونانی بنام «طب جالینوسی» (علم مواد دارویی و تهیه آنها) می باشد.

در اوایل قرن اول میلادی، کتاب د ماتریا مدیکا را د یوسکوریدوس ، پزشک ارشد ارتش نرون نوشته است که از اولین کارهای معتبر در مورد گیاه درمانی میباشد. اساس کار دیوسکوریدوس بر مبنای کار بقراط بنا نهاده شده است، شکل ظاهری، مشخصات گیاهان و خواص بیش از پانصد گیاه را در کتاب خویش بطور کامل ثبت و درج کرده است که یکی از کتابهای مرجع مورد استفاه تا تا ۱۵۰ سال بعد خودش بوده است.

در همان زمان یک طبیعت شناس رومی بنام پلینی که کتاب تاریخ طبیعی که دارای حجم زیادی بود را تهیه و تدوین کرد که در آن به شرح گیاهان و خواص درمانی آن‌ ها پردخته بود. هفتصد سال بعد که در اروپا به قرون وسطی پای نهاد صومعه ها ، زنده نگهداشتن گیاهان دارویی و درمانی را بدست گرفتند. راهیه ها ضمن نسخه برداری از متون مذکور ، از انها برای شفا و درمان بیماران استفاده کردند، و هم چنین مزرعه‌هایی را برای پرورش این گیاهان اختصاص دادند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو  اینجا  را کلیک کنید

 

همیشه در کنار شما هستیم : شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶         ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *